Cadeaus voor arme kinderen

Op 12 december 2013, over deze onderwerpen: Sociaal beleid

De initiatiefnemers vierden de geboorte van Feestvarken in Het Sociaal Huis van Malle in het bijzijn van de OCMW-voorzitters Wouter Patho (N-VA) van Malle, Katrien Schryvers (CD&V) van Zoersel, Annemie Van Dyck (CD&V) van Brecht en Mieke Maes (CD&V) van Zandhoven. Ze hadden niets dan lof voor het initiatief en zegden hun medewerking toe.

Het idee kwam van Eva Vyncke.

De studente kwam tot de vaststelling dat heel wat kinderen hun verjaardag niet kunnen vieren omdat hun ouders niet over de nodige financiële middelen beschikken. In haar zoektocht naar een oplossing kwam ze bij maatschappelijk assistent Koen Hendrickx van het Sociaal Huis van Malle terecht. "Omdat OCMW's voor dat specifieke doel geen geld kunnen vrijmaken en er ook geen personeel voor kunnen inschakelen, beslisten mijn man Koen en ikzelf om samen met Eva Vyncke en vriendin Fran Cabuy vzw Feestvarken op te richten", vertelt Katrin Janssen uit Oostmalle.

"In 2009 telde het Nationaal Instituut van de Statistiek in Vlaanderen nog 270.000 kinderen in armoede, en dat aantal is er zeker niet op verminderd", zegt Eva Vyncke.

"Voor die kinderen is een fijne verjaardag geen evidentie. Daar wil Feestvarken wat aan doen door aan de ouders verjaardagspakketten met daarin speelgoed aangepast aan de leeftijd van de jarige, dertig zakjes snoep om uit te delen in de klas en een reeks attributen zoals vlaggen, bekers, borden en een zakje pasklaar meel voor het bakken van een cake. De totale waarde van zo'n pakket bedraagt 40 euro."

Kleinschalig beginnen Feestvarken wil zich in eerste instantie bekommeren om de arme kinderen in de eigen regio. "Het is een nieuw project dat in ons land nog niet bestaat en daarom beginneen we liefst kleinschalig. Later kunnen we ons territorium misschien uitbreiden.

Op dit moment werken we samen met de OCMW's van Brecht, Malle, Zandhoven en Zoersel. Zij maken de selectie en bepalen welke kinderen tussen 3 en 12 jaar in aanmerking komen en zij geven ook de pakketten aan de ouders. Zo blijft alles anoniem. We verwachten dat we vanaf volgend jaar toch telkens zowat 115 pakketten zullen moeten klaarmaken. Sponsors - individuelen, handelszaken, bedrijven en serviceclubs - zijn welkom. Zo zal de opbrengst van de kersboomverbranding van de Landelijke Gilde van Westmalle op 11 januari 2014 naar onze werking gaan, waarvoor dank.

Daarnaast willen we het onderwijs betrekken bij onze werking. Scholen kunnen bepaalde acties op touw zetten en met de gemaakte winst kunnen de leerlingen pakketjes maken voor arme leeftijdsgenoten", geeft Katrin Janssen als mogelijke tip mee.