De Ganzenkuyl leeft!

Op 14 juni 2017, over deze onderwerpen: Groen Malle, Sociaal beleid en welzijn

“Een oase van rust, een stukje groen met bijzondere ecologische én historische waarde.” Dat is de Ganzenkuyl, een klein natuurgebiedje gelegen tussen de KMO-zone en het woongebied in de Kapelstraat en omgeving.  OCMW- raadslid en buurtbewoner Dave Hermans (N-VA) zet zich reeds enkele jaren actief in om deze “groene buffer” toegankelijk te maken voor de inwoners van Malle. Té weinig mensen kennen deze ecologische parel.

In samenwerking met natuurpunt en met de hulp van de diensten van gemeente en OCMW werden twee infoborden, een rustbank, een bloemenweide en bijenhotel aangebracht.  De feestelijk inhuldiging lokte heel wat geïnteresseerden. Mallenaren die ongetwijfeld terugkeren naar dit uitzonderlijke stukje natuur.  Centraal in de Ganzenkuyl ligt een oude meander van de Delftebeek.  Dit lager gelegen gedeelte is rijk aan tal van kleurrijke waterplanten en amfibieën. De zompige , maar vruchtbare grond is blijkbaar ideaal voor de Wilde Gagel. Een struik waarvan de bladen de hoofdingrediënten waren van middeleeuwse bieren én van de smakelijke Gageleer, het biobier van Natuurpunt.

Bezoekers van het natuurgebied zijn helemaal geen pioniers. Al eeuwen geleden was het een plaats met publiek belang. Dat leert ons het opzoekwerk door de mensen van de Heemkundige Kring.  Het toponiem “Ganzenkuyl” verwijst immers naar een “zonk” of lager geleden deel in het landschap waar ooit een “lazarije” of “lazareth” moet hebben gestaan.  Op die locatie werden vroeger melaatsen en andere mensen met een besmettelijke ziekte opgevangen om er te genezen. “Ganse” zou in het Middelnederlands “genezen” of “helen” betekenen.

Voorwaar een interessant stukje dorpsgeschiedenis!