Feestvarken bezorgt kinderen in armoede fijne verjaardag

Op 12 december 2013, over deze onderwerpen: Sociaal beleid

'Een fijne verjaardag voor elk kind'. Met deze beloftevolle slogan verklaarde vzw Feestvarken haar eerste werkjaar afgelopen dinsdag voor geopend, tijdens een feestelijke receptie in het Sociaal Huis van Malle. In samenwerking met de OCMW's van Malle,Zoersel,Zandhoven enBrecht stelt Feestvarken verjaardagspakketten samen voor kinderen die in armoede leven. Deze (anonieme) boxen bevatten een nieuw cadeau voor de jarige job mét inpakpapier voor de ouders, een traktatie voor de klas en de nodige attributen om thuis een knalfeest te organiseren.

Meesterbreinen achter dit concept zijn twee enthousiaste jongedames van KSJ Westmalle Eva Vyncke (19) en Fran Cabuy (21). 'Kinderen kijken vaak al wekenlang uit naar die ene speciale dag', steekt Eva van wal. 'Hun verjaardag vieren betekent laten voelen dat zij er ook mogen zijn, en dat wilden we in het bijzonder realiseren voor kinderen voor wie dat niet altijd vanzelfsprekend is.'

Om dat idee in de praktijk om te zetten, vonden ze de nodige knowhow bij het OCMW van Malle en buurgemeenten. Dankzij hun hulp en met de nodige giften en acties, zal Feestvarken in 2014 al zeker 115 jarigen gelukkig maken met een cadeaubox, maar dat is niet alles.

'In een tweede fase willen we ook schoolprojecten organiseren, om zo ook kinderen op een positieve manier te sensibiliseren voor de problematiek van kinderarmoede', licht mede-organisatrice Katrin Janssen toe. Dat is alvast een idee waar Wouter Patho (N-VA) en Katrien Schryvers (CD&V), OCMW-voorzitters van Malle en Zoersel, helemaal achter staan. 'Vrijwillige initiatieven zoals dat van Feestvarken bewijzen dat we in een warme samenleving leven, en daarvoor willen wij graag het doorgeefluik zijn', aldus Patho, die samen met zijn collega's de eerste cadeauboxen in ontvangst nam.