Handelaars bezorgd over verlies van parkeerruimte

Op 13 september 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Iedereen is het erover eens: het fietsstrookje naast de Antwerpsesteenweg tussen Westmalle en Sint-Antonius moet veiliger. Daarom wordt er plaats geruimd voor een vrij liggend fietspad van twee meter aan beide kanten van de rijbaan. Schepen van mobiliteit Paul Van Ham (N-VA) is verheugd, maar waarschuwt ook voor de gevolgen. 'Zeker voor schoolgaande kinderen is een veilig fietspad een must. Toch heeft dit grote project een niet te onderschatten impact op de omwonenden en de lokale middenstand.'

Voor die laatsten zou er heel wat parkeercapaciteit verloren gaan. Leo Correwijn van zaadhandel Jacobin is bezorgd. 'Zeven meter van onze grond zijn we kwijt. Voor mij betekent dat niet minder dan 12 parkeerplaatsen. Daarmee creëren wij genoeg ruimte voor een tramlijn die nog verre toekomstmuziek is. Maar van die plannen zijn wij nu de dupe.'

Ook Marc D'Herde, uitbater van tankstation Total, vreest voor zijn zaak. 'Wij zijn uiteraard allemaal voorstander van veilig verkeer. Maar is het absoluut nodig om daarvoor eenautostradefietspad van twee meter breed aan te leggen? Met dit plan kan ik de boeken wel dicht doen.'

Niet alleen de middenstand, maar ook particulieren hebben nog vragen. Bewoner Frederik Broen noemt het huidig ontwerp 'te drastisch'. Doordat zijn oprit zo sterk wordt ingekort, moeten auto's achteruit de baan op draaien. 'En dat is niet alleen bij mij het geval. Creëert dat niet juist meer gevaar?' vraagt hij zich af.

Met het oog op deze bedenkingen is het Agentschap Wegen&Verkeer vorige week gestart met extra parkeeronderzoek. 'Daarmee brengen we de parkeermogelijkheden in kaart', legt woordvoerder Peter Bruyninckx uit. 'Wanneer worden welke plaatsen benut? Waar is drukker dan op andere plaatsen?'

Dat eindresultaat bepaalt mee de bouwaanvraag. 'In het detailontwerp kan eventueel nog bijgestuurd worden', besluit hij.

Als alles volgens plan verloopt, gaan de werken van start in de tweede helft van 2015. Het project zal in totaal 12 tot 18 maanden in beslag nemen.