Op Vlaanderen!

Op 11 juli 2017, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Goede Vlaamse vrienden,

Traditiegetrouw is 11 juli een dag om te vieren. Die traditie brengt ons terug tot het jaar 1302. Het jaar van de Guldensporenslag dat symbool staat voor de ontluikende Vlaamse identiteit. Sindsdien bouwt de Vlaming aan een gedeelde toekomst.

Waarom spanden zo veel mensen zich de afgelopen decennia in voor de goede zaak, voor meer Vlaamse zelfstandigheid? Omdat het absoluut noodzakelijk was en is. Het is vandaag dat wij de vruchten plukken van het streven naar meer zelfbeschikking. Het leven en het welzijn van de meeste Vlamingen is er inderdaad op vooruitgegaan. Kan u zich voorstellen dat bevoegdheden zoals Onderwijs, Cultuur, Gezinsbeleid, Openbare Werken, Buitenlandse Handel, Werk nog federale bevoegdheden zouden zijn? Net dankzij de grotere autonomie, die Vlaanderen afdwong, ligt Vlaanderen op kop.

Onze visie is duidelijk: wij vragen confederalisme. We eisen een confederale staat met een heldere bevoegdheidsverdeling en duidelijke politieke verantwoordelijkheden. Vlaanderen wordt verantwoordelijk voor de eigen uitgaven en inkomsten. We gaan kappen in het Belgisch oerwoud van structuren en postjes.

Vlaanderen is een deelstaat met grote troeven en kansen om bij de top van Europa te blijven horen. Als we op de langere termijn kijken, dan zijn onze sterktes ons onderwijs, het economisch weefsel, sociale welvaart en de beperkte ongelijkheid. De laatste decennia hebben we een enorme weg afgelegd. Maar dat is geen pleidooi om op onze lauweren te gaan rusten. We blijven rechtlijnig doorzetten. Voor een beter Vlaanderen!

11 juli is een dag om stil te staan bij wie we zijn en bij wat ons bindt. Maar in de eerste plaats is 11 juli een dag om feest te vieren. Ik wens u namens het bestuur van N-VA Malle een vrolijke Vlaamse feestdag!

Met Vlaams-nationale groet,

Sanne Van Looy