N-VA Malle enthousiast over keuze voor 1 secretaris

Op 10 september 2013, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Vanaf volgend jaar zal de gemeente Malle verdergaan met 1 secretaris. Zowel gemeente als OCMW-raad gaven hiervoor groen licht. Omdat zowel de OCMW-secretaris als de gemeentesecretaris binnen dit en volgend jaar met pensioen gaan, moest Malle op zoek naar opvolging.  Om organisatorische en budgettaire redenen zal Malle dit in de toekomst doen met een gemeentesecretaris met OCMW-bevoegdheid. De beslissing vloeit voort uit het opzet van de meerderheid (DBM en N-VA) om gemeente en OCMW nog beter te laten samenwerken.

OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA) is optimistisch: "De Vlaamse overheid heeft hiervoor de aanzet gegeven door het gemeente en - OCMW- decreet grondig aan te passen. Tot vandaag telt Vlaanderen een 15-tal gemeenten die werken met één secretaris.  In onze regio is Malle de eerste die de beslissing heeft genomen. We mogen dus spreken van een primeur. Al verwacht ik dat er nog gemeenten zullen volgen, want verschillende andere besturen doen dezelfde oefening. Onze ambtenaren hebben zich de afgelopen maanden gebogen over de impact die deze beslissing te weeg brengt binnen de organisatie van onze gemeente. Deze beslissing biedt de mogelijkheid om de organisatie van gemeente en OCMW verder te stroomlijnen en te moderniseren."

OCMW- raadslid Dave Hermans (N-VA) ziet ook financiële opportuniteiten: " Het spreekt voor zich dat wij naast organisatorische argumenten ook de budgettaire impact niet uit het oog verliezen. Nauwere samenwerking zou in het organogram moeten leiden tot efficiëntiewinst. Ik beklemtoon wel uitdrukkelijk dat de dienstverlening en meer bijzonder sociale opdracht van het OCMW hierdoor niet in gedrang mag komen."

De discussie die aan de stemming tijdens de laatste gemeenteraad voorafging was bij momenten bijzonder bitsig. Wouter Patho beseft de gevoeligheden die dergelijke verandering oproepen en staat open voor verdere dialoog: "Op vraag van enkele oppositieleiders zal de meerderheid gauw werk maken van een informatiemoment voor alle raadsleden van gemeente en OCMW."