Schepen van Wonen Wouter Patho (N-VA): “Malle vangt wegvallen huurdersbond zelf op”

Op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn, Woonbeleid

Vanaf januari 2017 organiseert de huurdersbond geen zitdag meer in het sociaal huis van Malle. Het regionaal kantoor in Turnhout kan je wel nog rechtstreeks contacteren. Voor vragen over wonen kan je terecht bij het wooninfopunt met wekelijkse zitdag op maandagvoormiddag én een maandelijkse avondzitting in het sociaal huis. Schepen van wonen en OCMW- voorzitter Wouter Patho (N-VA) is ervan overtuigd dat het wegvallen van de huurderbond probleemloos zal opgevangen worden.

De beslissing van de huurdersbond om niet langer een zitdag in Malle te houden ligt in de lijn van de verwachtingen. “De huurdersbond geeft juridisch huuradvies aan alle private en sociale huurders. Maar het laatste jaar kwam slechts 24 Mallenaren naar een zitdag van de huurdersbond. De meeste mensen vinden antwoord op hun vragen via het internet, telefonisch of reeds bij de collega’s van het lokale wooinfopunt. De huurdersbond besliste dan ook om niet langer kosten te maken voor de verplaatsing van personeel en de huur van een ruimte. Ze zijn nog steeds bereikbaar in regionale kantoren in o.m. Antwerpen, Turnhout, Geel en Lier.”

Volgens woonschepen Patho vinden Mallenaren ook steeds vaker de weg naar het lokale wooninfopunt. ”Het wooninfopunt is een loket waar mensen terechtkunnen met vragen over wonen. Eigenaars, huurders of mensen op zoek naar een woning vinden er antwoord op vragen over premies, advies over duurzaam wonen, sociale huur etc. Vorig jaar verhuisde het wooninfopunt naar het sociaal huis in Malle. Sindsdien is het bezoekersaantal aan het infopunt opvallend gestegen.”

Het wooninfopunt, dat een intergemeentelijk initiatief is van IGEAN, vervult ook een belangrijk rol in het sociaal beleid van de gemeente. “ Het bekomen van een betaalbare (huur)woning is één van de basispijlers van de strijd tegen armoede.  -De andere twee zijn het uitputten van rechten en begeleiding naar werk.-  Via het wooninfopunt worden mensen met algemene hulpvragen ook sneller voortgeholpen in hun zoektocht naar een betaalbare woning, of vinden ze de weg naar instanties die hen financieel kunnen ondersteunen bij verbouwingen. Op die manier besparen gezinnen met beperkte financiële mogelijkheden vaak honderden euro’s per maand.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is