Schepen Wouter Patho trapt week van de diabetes op gang!

Op 7 november 2017, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De OCMW-voorzitters Katrien Schryvers (CD&V, Zoersel) en Wouter Patho (N-VA, Malle) trapten maandag een actieweek rond diabetes letterlijk in gang met behulp van een ‘sappentrapper’.

Op 14 november is het Wereld Diabetes Dag. Daaraan voorafgaand willen de OCMW’s van Zoersel en Malle deze ziekte uit de taboesfeer halen door uit te pakken met een aantal concrete acties. Zo staat vandaag, dinsdag, op de markt in Zoersel van 8 tot 12u een infostand met een ‘sappentrapper’ klaar. Bezoekers kunnen er een gezonde smoothie bekomen door zelf op een bakfiets al trappend fruit te persen.

“Ruim één miljoen Belgen, dus ook tien procent van de bevolking van Malle en Zoersel, wordt geconfronteerd met diabetes of suikerziekte. Dat is een chronische aandoening waarbij het suikergehalte in het bloed te hoog is. Als die bloedsuikers te lang hoog blijven, kan dat hart- en bloedvaten, nieren en ogen beschadigen. Sensibiliserende acties zijn dus nodig in het kader van de volksgezondheid. Een gezonde, evenwichtige voeding en voldoende beweging zijn onontbeerlijk. Die boodschap willen we uitdragen”, zeggen Schryvers en Patho.