Sociale woningen aan de top in Voor- en Noorderkempen

Op 8 januari 2015, over deze onderwerpen: Woonbeleid

Schepen van Wonen Wouter Patho (N-VA) is blij met deze erkenning. "Onze gemeente is bezig aan een inhaalbeweging voor de realisatie van sociale huur- en koopwoningen en legde de lat meteen hoog. Van bij de aanvang van de huidige legislatuur behoort het uitbouwen van een duurzaam woonbeleid tot onze topprioriteiten."

En dat rendeert: tot in 2013 was Malle ondergebracht in categorie 2 B, een opdeling op basis van de aanwezige sociale koop- en huurprojecten. Nu zit Malle, dank zij onze inspanningen, in categorie 1."

Primeur in België

Schepen Patho, die tevens OCMW-voorzitter is, ziet de meerwaarde van een sterk woonbeleid in het aantal dossiers van het OCMW.

"Het is heel opvallend. Een betaalbare woning vinden maakt voor veel gezinnen het verschil tussen een leven in of uit de armoede. Een huurappartement kost in Malle al vlug 700 euro. Dat is erg veel. Door een sociaal woonalternatief te bieden, kunnen we de huurprijs halveren en creëren we de financiële ruimte die nodig is om een menswaardig leven te leiden."

De meest opvallende realisatie inzake het realiseren van sociale woningen is het project van woningmaatschappij De Ideale Woning.

Die liet op site De Notelaar in Oostmalle 26 sociale en 12 bescheiden appartementen bouwen. Het ging om een landelijke primeur: het waren de eerste bescheiden huurwoningen die in Vlaanderen door een sociale huisvestingsmaatschappijen werden gerealiseerd. De eerste bewoners namen er op 1 juni en op 1 augustus (appartementen) 2014 hun intrek.

Niet geïsoleerd

Deze flats zijn ingebed in een complex waarbij ook vier winkelpanden, een foyer, een nieuwe bibliotheek, de renovatie van de gemeentelijke feestzaal, een aantal vergaderlokalen en een ondergrondse parking met fietsenberging werden gerealiseerd.

"Op die manier bevorderen we tegelijk de sociale cohesie op deze site. De bewoners voelen zich op deze plek, middenin het dorp, allerminst geïsoleerd en kunnen makkelijk de
stap zetten naar het verenigingsleven
", zegt de schepen.

De meest recente realisatie, naast de genoemde flatjes in De Notelaar, zijn 25 huurwoningen in de Pastoor Van Loenhoutlaan in Westmalle. Daarnaast komen er 39 sociale koopwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappij Arro op de plek van het voormalige OCMW-rusthuis aan de Smekenstraat in Oostmalle. In een latere fase verschijnen in die deelgemeente in de Zonnedauwlaan 56 huur- en veertien koopwoningen van de IdealeWoning.

"Het bestuur van de gemeente blijft dus ook in de toekomst werk maken van een ambitieus lokaal woonbeleid", aldus Wouter Patho.

De gemeenteraad gaf daartoe aan het schepencollege de machtiging om samen met vijf andere gemeenten in de streek - Zoersel, Schilde, Zandhoven, Wommelgem en vanaf half 2015 ook Wijnegem - binnen de Interlokale Vereniging voor Lokaal Woonbeleid (IVLW-regio Midden) werk te maken van o.a. alternatieve woonvormen, het verbeteren van de woonkwaliteit en het realiseren van een klantvriendelijke dienstverlening aan de burger. In die context past in Malle ook de verhuizing van het lokaal Wooninfopunt van de dienst Ruimtelijke Ordening naar het Sociaal Huis.