Veilig van Sint-Antonius naar Westmalle met fiets

Op 17 maart 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De gemeentebesturen van Zoersel en Malle vragen aan de Vlaamse overheid al jaren om veilige fietsverbindingen te creëren tussen de dorpskernen van Sint- Antonius en Westmalle. Dat er veilige fietspaden komen werd al eerder beslist, maar nu legt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) de nodige centen op tafel.

"Meteen komt het dossier in een stroomversnelling terecht. Met de Zoerselse partijgenoten burgemeester Liesbeth Verstreken en schepen Danny Van de Velde zijn we blij dat de minister inging op onze verzuchtingen", delen de N-VA schepenen Wouter Patho en Paul Van Ham van Malle mee.

De beslissing van minister Weyts houdt in dat er nu echt werk kan worden gemaakt van de aanleg van afgescheiden fietspaden langs beide zijden van de N12. Het gaat om een traject van circa 4 kilometer, tussen de Withoevelaan in Sint-Antonius en de Brechtsesteenweg in Westmalle.

Paul Van Ham: "Om de fietspaden aan te leggen, moeten de boordeigenaars grond afstaan. De procedure start in september en duurt een jaar. Na de openbare aanbesteding kunnen de werken in 2017 starten. Aquafin en Hidrorio zijn bij het project betrokken, want er komen riolen volgens het gescheiden stelsel."