Wouter Patho (N-VA): "Speelbabbel als eerstelijns instrument in lokale strijd tegen kinderarmoede"

Op 23 maart 2017, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De Speelbabbel brengt jonge moeders en hun kindjes samen. "Het is een laagdrempelig initiatief dat ouders van jonge kinderen op een ongedwongen manier met elkaar in contact brengt," zegt trotse OCMW-voorzitter Wouter Patho.

Het wekelijke ontmoetingsmoment voor mensen met opvoedingsvragen (specifiek ouders van kinderen tot de leeftijd van 3 jaar) groeide in een zeer korte tijd uit tot een onmisbaar eerstelijns instrument in de lokale strijd tegen kinderarmoede. Het concept is eenvoudig en de kostprijs is quasi nihil. Iedere donderdagvoormiddag komen moeders (en enkele vaders of grootouders) met kleine kinderen samen in het Huis van het Kind. Onder begeleiding van een zeer gemotiveerde verantwoordelijke vinden de mensen er een moment van rust en kunnen zij met gelijkgestelden praten over “opvoedingsproblemen”. Het publiek is divers: ongeveer 50% is kansarm, de andere helft is kansrijk. Het op adem komen en overdragen van tips is belangrijk. Gelijktijdig werkt de verantwoordelijke aan armoedebestrijding. Bij signalen van armoede wordt de betrokken moeder discreet en respectvol in contact gebracht met de sociale dienst van de gemeente en kan worden gestart met persoonlijke begeleiding.  Op die manier werd al verschillende keren armoede gedetecteerd om vervolgens te worden aangepakt.  De Speelbabbel van Malle inspireerde reeds verschillende andere gemeenten.

Mensen komen bij de Speelbabbel terecht door gerichte communicatie naar jonge ouders, algemene communicatie vanuit het lokale bestuur en doorverwijzing door partners in het huis van het kind.