Wouter Patho (N-VA) “WZC ter Bleeke is open huis voor iedereen”

Op 3 januari 2017, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn, Woonbeleid

Woonzorgcentrum Ter Bleeke in Oostmalle is in de eerste plaats de thuis van een zestigtal bewoners. Tegelijk fungeert het als een ontmoetingsplaats voor medewerkers, bezoekers en Mallenaars. “Ter Bleeke wil een open huis zijn. Dat begrip zetten we elke dag om in de praktijk”, zeggen OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA) en directeur van Ter Bleeke, Jan Flament.

Al van in het begin werd Ter Bleeke opgevat als een open huis. “Het feit dat het woonzorgcentrum, het lokaal dienstencentrum en de assistentiewoningen in één gebouw vlak bij de dorpskern werden ondergebracht, is daar de meest duidelijke uiting van”, zegt coördinator Jan Flament.

Hij somt een aantal positieve evoluties op. “Vroeger werden rusthuizen weggestopt. Voor 'de gezonde lucht' tussen het groen, ver verwijderd van de lokale samenleving. Met een open huis wordt de buurt letterlijk en figuurlijk binnengebracht. Jong en oud komt hier over de vloer en geeft dit huis kleur en plezier.”

Ook OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA) ziet uitsluitend positieve effecten van een open huis. “De lijst met projecten en initiatieven is erg lang. Zo doet Ter Bleeke beroep op heel wat vrijwilligers, ontvangt het geregeld kleuters en kinderen en is het een erkende stageplaats voor hogeschoolstudenten. Daarnaast wordt er actief samengewerkt met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) in het kader van time-outprojecten. Jongeren die het even wat moeilijker hebben, kunnen in Ter Bleeke op adem komen. Sinds enkele jaren bestaat ook de mogelijkheid om, onder strikte voorwaarden en onder begeleiding van het Justitiehuis van Antwerpen, werkstraffen uit te voeren.”

Al die projecten zijn niet mogelijk zonder extra inspanningen van het personeel. Patho en Flament beseffen maar al te goed dat ze beschikken over flexibele medewerkers: “Enkel dankzij hen kunnen wij onze maatschappelijke rol zo actief opnemen.”