N-VA Malle vraagt stemlokaal in WZC ‘Ter Bleeke’

Op 3 juli 2012

N-VA Malle is van mening dat ook de ouderen in onze maatschappij op een eenvoudige en volwaardige manier moeten kunnen stemmen. Daarom roepen wij het gemeentebestuur en het OCMW op om bij de verkiezingen van 14 oktober een bijkomend stemlokaal in te richten in het nieuwe Woonzorgcentrum ‘Ter Bleeke’ in Oostmalle.

Verkiezingen zijn een hoogdag voor de democratie. Toch is het niet voor iedereen evident om te gaan stemmen. Zo blijkt de participatiegraad bij de stemverrichtingen van ouderen en zorgbehoevenden telkens heel laag te liggen.

Voorzitter en lijsttrekker voor N-VA Malle Wouter Patho verduidelijkt: “Vaak geven ouderen een stem door volmacht te verlenen. Wij vinden echter dat ouderen en zorgbehoevenden die dat wensen ook echt actief moeten kunnen stemmen. Daarom roepen wij het gemeentebestuur in een formele brief op om hiervan werk te maken.”

Om een kiesbureau op te richten zijn er minstens 150 ingeschreven kiezers nodig. Stemgerechtigden uit de omliggende straten kunnen ook in dat stemlokaal ingeschreven worden, om aan het benodigde getal te komen.

N-VA-bestuurslid Yannick Van den Broeck ziet nog een bijkomend voordeel: “Het inrichten van zo’n stembureau bevordert de contacten tussen de bewoners van het woonzorgcentrum en de buurt. Zeker voor een nieuw WZC zoals Ter Bleeke loont het de moeite om de banden met de wijk aan te halen. Wij hopen dan ook dat dit initiatief gevolg zal krijgen.”