11 juli, onze feestdag

Op 11 juli 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Beste Mallenaren,

Als Vlamingen beleven we vandaag onzekere tijden: de Brexit, een vluchtelingencrisis, een eurocrisis,… De huidige context vraagt ons om als Vlaming onszelf te blijven. We moeten de wereld zelfbewust zeggen wie wij als Vlamingen zijn. Samen bouwen wij dag in dag uit aan een beter en zelfstandiger Vlaanderen met openheid naar de wereld en naar andere culturen. We zijn vastbesloten niet toe te geven op onze eigenheid, op onze democratische waarden van vrijheid en rechtvaardigheid. We hechten veel waarde aan onze taal en onze cultuur.

11 juli herinnert ons aan de Guldensporenslag, de dag waarop Vlaamse milities van boeren en ambachtslieden een Frans ridderleger in de pan hakte. Daardoor is 11 juli 1302 een mijlpaal voor de democratie. En meer nog: een symbool voor de Vlaamse ontvoogding en emancipatiestrijd. Die strijd zet zich tot op de dag van vandaag voort. De onmogelijkheid van een federaal België werd afgelopen tijd eens te meer bewezen met de stakingen van de Waalse vakbonden. De PS laat met haar houding zelf zien dat er een grote kloof gaapt tussen noord en zuid, dat dit land bestaat uit twee democratieën. Meer dan ooit wordt duidelijk dat Vlaanderen zijn eigen koers moet kunnen varen. De omslag naar het confederalisme is noodzakelijk om te kunnen besturen naar eigen inzichten en met eigen middelen. Daar wordt elke Vlaming én Franstalige beter van.

Vandaag precies 714 jaar geleden bevrijdde een Vlaams leger zich uit de klauwen van een Franse koning. Jaarlijks herdenken wij de lange weg die Vlaanderen heeft afgelegd in de strijd naar erkenning. Sindsdien vieren we deze symbolische overwinning elk jaar. En dat mag. Maar we mogen vooral niet vergeten dat het om veel meer gaat.

Sanne Van Looy, voorzitter N-VA Malle, wenst u namens het voltallige N-VA bestuur een warme en gezellige Vlaamse feestdag!

N-VA Malle trok op Leeuwenjacht en deelde bijna 100 Vlaamse Leeuwbiertjes uit.