Besparingen overheersen meerjarenplan

Op 24 april 2014, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Nochtans zal ook Malle flink wat moeten besparen om zijn budget in evenwicht te krijgen. Lopende projecten zoals de Notelaar of de nakende brandweerhervormingen kosten de gemeenten almaar meer geld. Dus Malle zal deze legislatuur zijn dienstverlening op een aantal vlakken wat duurder maken om extra inkomen te genereren. "We willen op het containerpark van het afvaltoerisme uit andere gemeenten af", zegt schepen voor het recyclagepark Paul Van Ham. "Dus de prijzen voor het storten van afval zullen stijgen tot aan het tarief van de containerparken in onze buurgemeenten." Daarnaast voert Malle ook een straatverlichtingsplan in wat een besparing van 30.000 euro opbrengt en wil het gemeentebestuur een 300.000 euro besparen op de werkingskosten van het woonzorgcentrum Ter Bleeke. Ook administratieve documenten worden in de toekomst duurder.

De Notelaar

Door die besparingen kan het bestuur verder werken aan zijn beleid. Op de site Notelaar in het centrum van Oostmalle wordt binnenkort een nieuwe buitenschoolse kinderopvang gebouwd en ook in het centrum van Westmalle wordt nog deze legislatuur gestart met een publiek ontwikkelingsproject. "We hopen nog deze legislatuur een bibliotheek in het nieuwe ontwikkelingsproject achter het gemeentehuis te kunnen realiseren", zegt burgemeester Harry Hendrickx. "Al zullen we moeten wachten tot er een studie gebeurd is over de inhoud. Die studie zal nog dit jaar opgestart worden."