Burgemeester Hendrickx stelt beleid pas in maart voor

Op 4 februari 2013

Alex Van Loon (sp.aGroen+) vroeg naar de tekst van het bestuursakkoord tussen de meerderheidspartijen DBM en NVA, zodat erover kon worden gediscussieerd.

Harry Hendrickx (DBM) antwoordde dat de tekst nog niet klaar was en dat er ook nog moet worden overlegd met de gemeentelijke diensten om na te gaan wat haalbaar en niet haalbaar is in deze crisistijden.

"We willen het bestuursakkoord heel gestructureerd en in alle sereniteit bespreken in maart. Vinden jullie dat goed, dan wil ik jullie bij wijze van spreken morgen al de ontwerptekst bezorgen, zodat iedereen zich grondig kan voorbereiden op de discussie", zei de burgemeester.

Verbazing bij de oppositiepartijen sp.aGroen+, CD&V, Open Vld en Vlaams Belang. Alex Van Loon vroeg daarop naar een verduidelijking.

"Als jullie nu én in februari de bespreking van het bestuursakkoord niet op de agenda plaatsen, krijgen jullie volgende week al de teksten als basis voor een degelijke bespreking in maart. Agenderen jullie het punt wel al in februari, dan geven we vooraf geen teksten vrij."

Geen geheimen

Een beetje uit hun lood geslagen door deze strategische zet, kon iedereen zich toch vinden in zijn visie. Wim Jordens (CD&V) betreurde dat niet de gemeenteraad maar uw krant als eerste werd ingelicht over de bevoegdheden van de schepenen én over de prioriteiten. "Dat zijn geen geheimen, waarom zou de pers die dan niet mogen publiceren?" antwoordde Hendrickx.

De burgemeester besloot met: "Nog voor de raadszitting in maart krijgen jullie de aangepaste tekst van het bestuursakkoord, na ons overleg met de diverse diensthoofden. De strategische beleidsnota komt er pas in december 2013 aan."