Catalaanse politieke gevangenen krijgen steunbrieven uit Malle!

Bestuursleden van N-VA Malle zijn gestart met een briefschrijfactie naar tien Catalaanse politieke gevangenen, die in de nasleep van het Catalaans onafhankelijkheidsreferendum werden opgesloten. Het gaat om acht afgezette Catalaanse ministers en twee leiders van burgerbewegingen. “Onaanvaardbaar”, klinkt het bij N-VA Malle. Initiatiefnemers, schepen Wouter Patho en afdelingsvoorzitter Sanne Van Looy, volgen de ontwikkelingen in Catalonië van nabij op en waren in Barcelona tijdens het onafhankelijkheidsreferendum op 1 oktober.

Gemeenteraadslid en voorzitter van N-VA Malle Sanne Van Looy maakte op 1 oktober deel uit van een internationale waarnemersmissie. “De Catalaanse kwestie beroert elke democraat. Op vraag van de International Commission of Europese Citizens (ICEC), een Europees burgerplatform voor democratie, was ik aanwezig in Catalonië. Het Catalaanse referendum ging in essentie over de wil van een volk om hun democratisch stemrecht te mogen uitoefenen. Maar wat een hoogdag van de democratie moest zijn, is uitgemond in een compleet onaanvaardbare situatie. Beelden van brutaal politiegeweld gingen de wereld rond. De democratie stond -en staat nog steeds- onder zware druk. “

Tijdens het referendum sprak ruim 90% van de kiezers zich uit voor de oprichting van een Catalaanse republiek. Als reactie nam de centrale regering in Madrid het zelfbestuur van Catalonië over en vervolgde het verschillende politieke leiders. Tien politieke leiders werden opgesloten, president Puigdemont vluchtte naar Brussel en tal van rechtszaken werden opgestart.

Wouter Patho, die naast schepen in Malle ook ondervoorzitter is van de Europese Vrije Alliantie*, stelt vast dat Europa vandaag opnieuw politieke gevangenen heeft. “Het is echt te gek dat er in Europa burgers worden opgesloten om puur politieke redenen. Repressie en geweld mogen nooit een oplossing zijn voor een politiek conflict. Om aandacht te vragen voor het lot van de politieke gevangenen, worden vanuit heel Europa brieven met blijken van steun en solidariteit naar de gevangenis vlakbij Madrid gestuurd. Ook vanuit Malle! Dat doet me veel plezier. Als lokale bestuurders behartigen we niet uitsluitend de democratische rechten en vrijheden in eigen gemeente. We zijn solidair met burgers wereldwijd.”

Tijdens de thema-avond “wonen in Malle” kondigde het N-VA-bestuur de briefschrijfactie aan en werden de eerste brieven geschreven.

*De Europese Vrije Alliantie (EVA) is een Europese politieke partij die een veertigtal regionalistische of volksnationalistische partijen verenigt.