CD&V voortaan in oppositie

Op 20 oktober 2012, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Bij het vormen van de coalitie tussen DBM en N-VA werd overeengekomen dat elke partij drie schepenen zou leveren en dat Harry Hendrickx burgemeester blijft. Beide partijen vormen samen een comfortabele meerderheid van dertien zetels op 23. Niettemin liet Harry Hendrickx een poortje open om CD&V eventueel nog bij de coalitie te betrekken, maar dat zou zijn partij een schepenzetel kosten.

Op de vergadering van DBM werd echter unaniem beslist om CD&V niet bij de coalitie te betrekken. "Logisch, want we beschikken over een ruime meerderheid en we willen ook nieuwe en jonge krachten de kans geven om binnen onze partij door te groeien en politieke ervaring op te doen. Onze boegbeelden worden ouder, dus moeten we een nieuwe lichting klaarstomen tegen 2018.

Onze Democratische Beweging Malle doet daarmee haar naam eer aan: we moeten 'bewegen' en niet stilstaan", meldt Harry Hendrickx.

Intussen zijn ook de namen van de zes schepenen bekend. Het zijn Jules Mintjens, Dries Van Dyck en Elisabeth Joris voor DBM en Wouter Patho, Mieke Vermeyen en Paul Van Ham voor N-VA. Wie OCMW-voorzitter wordt, is nog niet beslist. Het wordt wel één van de drie genoemde N-VA'ers. De bevoegdheden van de schepenen worden pas verdeeld als N-VA de knoop rond de OCMWvoorzitter heeft doorgehakt.

Door deze beslissing van DBM maakt CD&V voortaan samen met Open Vld (twee zetels), sp.a/groen (drie zetels) en VB/VBM (één zetel) deel uit van de oppositie.