Deputatie weigert vier windturbines

Op 15 oktober 2020, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening en leefmilieu

Ongeveer twee jaar gelden werden voor het eerst de plannen voor het oprichten van vier windturbines in Malle en Zoersel toegelicht op een bewonersvergadering. Het gemeentebestuur van Malle vernam dat de deputatie van de provincie Antwerpen op donderdag 15 oktober 2020 beslist heeft om geen vergunning te verlenen. “De enige juiste beslissing. Het geluid is te hinderlijk voor woonkernen nabij een industriezone waar het omgevingsgeluid ’s avonds en ’s nachts wegvalt,” reageert schepen van Ruimtelijke Ordening Sanne Van Looy.

Tijdens het openbaar onderzoek van de gemeenten Malle en Zoersel kwamen 4.500 bezwaarschriften binnen wat aantoonde dat er totaal geen draagvlak was bij de bewoners voor de windturbines. Ook politiek was er geen enkel draagvlak want alle partijen in Malle en Zoersel spraken hun negatief advies uit.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Sanne Van Looy reageert zeer tevreden: “De deputatie nam vandaag de enige juiste beslissing in het windturbinedossier. Het dossier voldoet theoretisch nipt aan de regelgeving inzake geluid en zelfs dat geeft nog geen concrete indicatie over de hinder. We omarmen allemaal de doelstellingen inzake alternatieve energie, maar wanneer men masten van 200 meter hoog in het midden van een dorp wil plaatsen, moeten we daar op zijn minst toch kritische vraagtekens bij durven zetten. Bovendien weigerde de gemeenteraad van Malle een erfdienstbaarheid voor de geplande windturbine nabij de Industrieweg en verloor de windturbine in Zoersel 50% van haar rendement omwille van hoogtebeperkingen. Dat toont niet alleen aan dat er geen ademruimte was voor de turbines, maar dat het evenwicht tussen het onvoldoende rendement en de hoge landschappelijke en maatschappelijke kost niet te verantwoorden is.”

Het windturbinedossier werd tenslotte voorgelegd aan de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie, een groep van experten inzake windturbines. “Zij leggen de puzzel samen van alle adviezen en stelden zich vragen over het geluid op een industrieterrein waar amper geluid producerende bedrijven aanwezig zijn. Dat wil zeggen dat het achtergrondgeluid wegvalt tijdens de avond en nacht en het geluid van windturbines, voornamelijk het laag frequent geluid, wel degelijk hinderlijk zal zijn. Zeker nabij vlakbij gelegen woonkernen, daarmee houdt de huidige wetgeving helemaal geen rekening.”