Europees geld voor samenlevingsproject in Malle

Op 13 november 2020, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

"Bouwen aan de buurt", een initiatief van het gemeentebestuur van Malle ontvangt een Europese LEADER- subsidie* van meer dan 37.000 euro. Met die som wil schepen van welzijn en armoedebestrijding Wouter Patho (N-VA) proactief ingrijpen op isolement en kansarmoede bij de oude en nieuwe buurtbewoners van een sociale woonwijk. Daarnaast realiseert het gemeentebestuur met verschillende partners buurtpunt De Blomme en werven ze een opbouwwerker aan die samen met de buurtbewoners en welzijnsorganisaties mee zal instaan voor de leefbaarheid en verbinding van het project.

Sociale huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning finaliseert een gloednieuwe verkaveling in Oostmalle. Hiermee komt onze gemeente een belangrijk engagement rond het verwezenlijken van sociale en betaalbare woningen na. Met 70 nieuwe koop- en huurwoningen kunnen we spreken van een grootschalig project. Dat vraagt voor een aparte aanpak, niet in het minst omdat het project grenst aan de bestaande sociale woningen in de Begonialaan en er een instroom kan zijn van nieuwe inwoners. De sociale mix vormt een uitdaging. Het project vertrekt volgens schepen voor sociale zaken Wouter Patho vanuit een breed samenwerkingsverband en een sterk outreachend perspectief. Hulp- en dienstverlening komt naar
de burger toe en wil eventuele leefbaarheids- en samenlevingsproblemen in overleg aanpakken. "De focus van het project is drieledig. Individuele ondersteuning moet bewoners
beschermen tegen kansarmoede en vereenzaming. Daarnaast is het project Bouwen aan de buurt gemeenschapsvormend en sterk gericht op de versterking, verfraaiing en leefbaarheid van de volledige omgeving. De oprichting van buurtpunt De Blomme zal met permanentiemomenten van de opbouwwerker en medewerkers van het sociaal huis, dienst -en hulpverlening toegankelijk en laagdrempelig maken. Van het aanreiken van informatie m.b.t. sociale rechten en het ruime hulpverleningsaanbod over het aanklampend werken met personen en gezinnen in armoede tot het stimuleren van bewoners om stappen voorwaarts te zetten in hun eigen leven. Vanuit De Blomme werken we ook aan de versterking van sociale contacten, netwerken en het gemeenschapsgevoel. Het buurtpunt vormt de brug naar de ruimere omgeving, het lokale verenigingsleven en de ganse Malse leefgemeenschap.
"

*LEADER is een Europees subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. De provincie Antwerpen telt 3 LEADER-gebieden, waar in totaal 31 gemeenten in vertegenwoordigd zijn. In deze gemeenten kunnen overheden, organisaties, verenigingen en ondernemers projecten indienen met een agrarische link, die het platteland versterken. "Bouwen aan de buurt" kadert in het thema Armoede op het platteland.