Fietsers krijgen eigen strook op Sint-Jobbaan

Op 1 augustus 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Het onverharde gedeelte van de Sint-Jobbaan, met name het stuk tussen de Geuzenstraat (Malle) en de Abdijlaan (Brecht), is voor heel wat fietsers een doorn in het oog. Daarom is het ook een van de actiepunten van de zopas opgerichte Fietsersbond Voorkempen.

Burgemeester Harry Hendrickx (DBM) van Malle reageert alvast positief. "Het lijkt ons logisch op dat traject, dat deel uitmaakt van het alom geprezen fietsroutenetwerk van de provincie Antwerpen en de bekende bedevaartplaats Drieboomkensberg passeert, een fietspad ligt in harmonie met de bosrijke omgeving aldaar. Ons voorbeeld is het vrije fietspad in Oostmalle naar het gehucht Salphen. Bovendien liggen er in de Brechtse Heide ook speciale stroken voor fietsers", stelt hij.

De Sint-Jobbaan ligt voor een stuk ook op het grondgebied Brecht, met name waar de straat op de Abdijlaan uitkomt. "We zullen het gemeentebestuur van Brecht aanspreken om mee te participeren in dit project", vervolgt Harry Hendrickx.

In Brecht, waar geen Fietsersbond actief is, maar wel een gemeentelijk Fietspadencomité waarvan politici, technische dienst en vrijwilligers deel uitmaken, juichen ze het idee toe. "We controleren geregeld de staat van de fietspaden en geven tips aan het gemeentebestuur. Het zou inderdaad goed zijn dat er een degelijke fietsstrook komt op de Sint- Jobbaan. Het zal in beide gemeenten een positieve impact hebben op de recreatieve fietsers, die nu nog te veel dit traject mijden omdat de weg er meestal hobbelig bijligt", zegt voorzitter Jef Van Dyck van het Brechtse Fietspadencomité.

Raadslid Thierry van der Straten Waillet (CD&V) vindt de Sint- Jobbaan te smal om er een fietsstrook aan te leggen en opteert voor het afsluiten van de weg voor het doorgaand verkeer, maar daar zag schepen Paul Van Ham (N-VA) van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Leefmilieu geen heil in. "De boeren moeten nog op hun land kunnen. Dan investeren we beter in een fietsstrook, er is daarvoor plaats genoeg", aldus Van Ham.