Gemeente Malle doet oproep op grote infoborden: "blijf niet zitten met vragen of zorgen, maar doe je verhaal"

Op 23 november 2020, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

Ook in Malle neemt de nood aan begeleiding in de coranamaatregelen en vraag naar psychosocial hulp toe als gevolg van de coronacrisis.  Met grote panelen roept de sociale dienst van de gemeente Malle haar inwoners op om ondanks de "lockdown" contact met de sociale dienst niet uit te stellen.

Volgens Schepen van Welzijn en armoedebestrijding Wouter Patho (N-VA) doen de Vlaamse en federale maatregelen om de socio-economische gevolgen van de coronacrisis aan te pakken hun werk, maar zijn de Mallenaren tegelijkertijd nog te weinig op de hoogte van de mogelijkheden. Daarom heeft de gemeente grote infoborden verspreid op verschillende locaties in Malle om de inwoners vlotter naar de sociale dienst te leiden. “De lijst met Vlaamse, federale en lokale steunmaatregelen is lang. En net daarom soms wat ingewikkeld”, aldus Patho. En daarin willen de medewerkers van de sociale dienst begeleiding bieden aan wie er nood aan heeft.

Professionele begeleiding

Net als elders in Vlaanderen neemt ook in Malle de vraag naar psychosociale begeleiding toe. De donkere dagen en schijnbaar sombere vooruitzichten doen daar allerminst goed aan. Mensen zitten stilaan op hun tandvlees. Dat is iets wat de medewerkers van onze sociale dienst merken. Velen hebben nood aan een gesprek of zoeken de weg naar verdere professionele begeleiding. En niet alleenstaanden, maar ook steeds meer jongeren. Onze partners, actief rond het psychosociaal welzijn bij jongeren, geven ons dezelfde maatregelen. Jongeren uit Malle kunnen gemakkelijk met hun vragen en bezorgdheden binnenstappen bij lokale initiatieven als JOTH-huis (Jongeren, Thuis en Therapie, red.) in Zandhoven”, aldus Patho.

“Doe je verhaal!”

Al wie kampt met financiële, organisatorische of emotionele zorgen door de coronacrisis of nood heeft aan een luisterend oor, kan bij de medewerkers van onze sociale dienst terecht. Ik herhaal de oproep van de hulpverleningsorganisaties: blijf niet met vragen of bezorgdheden zitten, maar doe je verhaal!”, besluit Patho (N-VA).