Kruispunt AZ Sint-Jozef krijgt okergeel jasje

Op 7 december 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De gemeenten Malle en Zoersel slaan de handen in elkaar voor een veiliger kruispunt op de Andreas Vesaliuslaan met de Jagersweg. “We hebben een nieuwe voorrangsregeling getroffen en het kruispunt geaccentueerd,” zeggen schepenen Danny Van de Velde uit Zoersel en Sanne Van Looy uit Malle, beiden N-VA.

Het kruispunt Andreas Vesaliuslaan met de Jagersweg kleurt voortaan oker. “Onze dienst openbare werken heeft de weg zo geaccentueerd zodat passerende voertuigen geattendeerd worden op eventuele kruisende fietsers. En er komen er heel wat. Het kruispunt ligt op een recreatieve fietsroute en schoolroute,” zegt schepen van Openbare Werken Danny Van de Velde.

De gemeenteraad van Malle keurde een nieuwe voorrangsregeling goed met een stopstreep en -bord zodat fietsers worden aangezet om extra uit hun doppen te kijken. “Dit kruispunt vormt het sluitstuk – of beginstuk afhankelijk van welk startpunt je neemt – van de alternatieve route voor de Antwerpsesteenweg (N12) tussen Sint-Antonius en Westmalle”, zegt mobiliteitsschepen Sanne Van Looy uit Malle. “We investeerden eerder in veiligere kruispunten met de Tichelmansstraat, Wijngaardstraat, Sint-Pauluslaan en de Nooitrust. Het zou logisch zijn om dezelfde inrichting te voorzien op het kruispunt met de Andreas Vesaliuslaan, maar de ambulances moeten in geval van nood snel op de spoedafdeling geraken. Daarom konden we hier geen verhoogde inrichting voorzien.”