Lokaal toewijzingsreglement helpt Malle in strijd tegen armoede

Op 25 februari 2014

De voltallige gemeenteraad heeft op maandag 24 februari goedkeuring gegeven aan de invoering van een lokaal toewijzingsreglement voor sociale huurwoningen. Schepen van Wonen en OCMW- voorzitter Wouter Patho (N-VA) reageert opgetogen.

Voor Wouter Patho is het lokaal toewijzingsreglement van cruciaal belang in de strijd tegen armoede. Een gebrek aan betaalbare huurwoningen duwt heel wat personen en gezinnen in onze gemeente in de richting van armoede. Huurprijzen van 600 à 700 Euro zijn geen uitzondering en liggen veel te hoog voor heel wat Mallenaren.  Wouter Patho: “Het lokaal toewijzingsreglement stelt onze gemeente in staat om eigen accenten te leggen bij het toewijzingsbeleid voor sociale woningen. We geven vanaf nu voorkeur aan lokale binding; mensen die een bepaalde periode in Malle wonen krijgen, wanneer zij in aanmerking komen voor een sociale woning, voorrang. Op dit ogenblik bestaat er een wachtlijst voor de toewijzing van een sociale woning. Door het lokaal toewijzingsreglement toe te passen, kunnen we op korte termijn een groot deel van deze wachtlijst wegwerken."

Het lokaal toewijzingsreglement maakt deel uit van het gemeentelijk woonbeleidsplan dat begin dit jaar werd goedgekeurd. "De realisatie van een lokaal toewijzingsreglement is prioritair omdat een heel aantal sociale en betaalbare woningen van de sociale huisvestingsmaatschappij de Ideale woning in het project van de Lierselei (Notelaar) in Oostmalle vrijkomen.", besluit Patho nog.

De lokale binding wordt in een cascade ingevuld.  Het toewijzingsreglement geeft voorkeur aan de kandidaat- huurders die in een periode van zes jaar voor toewijzing minstens drie jaar inwoner zijn van de gemeente of aan kandidaat- huurders die mantelzorg verlenen of ontvangen in Malle.  Vervolgens wordt een regeling bepaald die voorrang geeft aan kandidaat-huurders die 1 jaar onafgebroken voor de toewijzing inwoner zijn of die 10 jaar onafgebroken inwoner zijn van de gemeente Malle.