Malle adopteert oranjetipje

Op 22 oktober 2013, over deze onderwerpen: Groen Malle

De gemeenteraad van Malle gaf gisteren groen licht voor de adoptie van het  ‘oranjetipje’, een vlindersoort te herkennen aan een oranje stip op de vleugels. Daarmee wil de gemeente zich engageren om de soort speciale aandacht te geven binnen haar milieubeleid. Het voorstel kwam er op initiatief van de N-VA gemeenteraadsfractie en kon op unanieme instemming rekenen.

Gemeenteraadslid Yannick Van den Broeck licht toe: “Malle geeft hiermee een duidelijk signaal. De symbolische adoptie van een diersoort kan bijdragen om de  biodiversiteit op ons grondgebied te behouden en waar mogelijk te versterken. Op deze manier willen we de natuur een gezicht geven en laagdrempelige initiatieven opstarten voor burgers en gemeente. Denken we aan sensibiliseringsacties rond het maaien van bosranden of eenvoudige tips voor de aanleg van een vlindervriendelijke tuin.”

Eind 2005 lanceerde de provincie Limburg al een dergelijk ambitieus beschermingsproject. In dat kader adopteerde elke Limburgse gemeente een typische plant- of diersoort en werden soortbeschermingsacties opgezet. Met de adoptie van het oranjetipje in Malle, vervullen we een voortrekkersrol binnen de provincie Antwerpen als eerste gemeente die de stap naar adoptie heeft gezet. Het oranjetipje is algemeen gesproken niet bedreigd, maar kan een duwtje in de rug best gebruiken.

Schepen van Milieu Paul Van Ham (N-VA) reageert verheugd op het voorstel: “Het moet in de eerste plaats de bedoeling zijn om de soort speciale aandacht te geven binnen het bredere milieubeleid. We willen het oranjetipje als kapstok gebruiken om allerlei initiatieven aan op te hangen. Bovendien leent de vlinder zich prima voor communicatiedoeleinden. We willen dan ook zoveel mogelijk mensen warm maken om mee op de kar te springen.”