N-VA Malle loopt warm voor ruimtereis

Op 4 juli 2017, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Het bestuur van de N-VA-afdeling van Malle verslikte zich tijdens de bestuursvergadering in het historische nieuws dat de NASA tijdens een persconferentie bekendmaakte. Rond de ster Trappist-1 zouden zich 7 aardachtige planeten bevinden, waarvan er minstens één waterrijk kan zijn. Voorzitter Sanne Van Looy is alvast enthousiast en denkt er aan om mee geschiedenis te schrijven. Ook schepen Wouter Patho en fractieleider Peter Lacante lopen warm voor een reis naar de ruimte.

"Akkoord, er zijn verschillende Trappisten in dit land", zo begint Van Looy: “maar de beste wordt op het grondgebied van de gemeente Malle gemaakt. Het lijkt me dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat het gemeentebestuur interesse en engagement toont. Ik begrijp uit de berichtgeving dat een reis naar de pas ontdekte planeten niet voor morgen is. Dat mag ons er niet van weerhouden om de ontwikkelingen van zeer nabij te volgen.”

Fractieleider Peter Lacante denkt na over een extra vraag op de komende gemeenteraad. Een idee dat alvast de steun geniet bij schepen en OCMW-voorzitter Wouter Patho: “In het bestuursakkoord, dat we met onze coalitiepartner DBM hebben afgesloten, maken we ons als gemeentebestuur sterk dat de wereld niet stopt aan de grenzen van onze gemeente. En dat klopt! Malle investeert dan ook in een goed draaiende samenwerking met andere Europese gemeenten en zet met veel overtuiging in op mondiaal beleid. De recente ontdekking geeft ons de opportuniteit om grenzen te verleggen.”

De drie N-VA’ers legden hun plannen voor aan het voltallige afdelingsbestuur, dat onmiddellijk enthousiast reageerde. “De ontdekking van die zeven planeten geeft ons alle ruimte om onze gemeente in beeld te brengen. En wie weet vertrekken we op een dag naar ginder ver. Wat ons betreft is de sky not the limit”, alsnog Van Looy, Patho en Lacante.