Nieuw! Mantelzorgpremie voor Mallenaren

Op 28 november 2020, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De gemeente en -OCMW raad van Malle keurde in haar zitting van november het reglement voor een gemeentelijke mantelzorgpremie goed.  Hiermee drukt het gemeentebestuur haar solidariteit en waardering uit voor de onmisbare inzet van mantelzorgers. De premie maakt deel uit van het "jaar van de zorg" - het jaarthema waarrond Malle dit jaar actief was- en komt bovenop de bestaande gemeentelijke initiatieven die mantelzorgers ondersteunen, zoals de jaarlijkse dag van de mantelzorg. Mantelzorgers ontvangen 240 euro per jaar.

Schepen van welzijn Wouter Patho (N-VA) ziet dat de mantelzorger vandaag steeds centraler in beeld komt binnen in het zorgverhaal. "Malle telt heel wat mantelzorgers. Zij nemen de zorgtaken van een familielid of kennis geheel of gedeeltelijk op zich. Van boodschappen doen tot de volledige en dagelijkse verzorging. Enkel dankzij hun engagement is het voor een aantal zorgbehoevenden mogelijk om thuis te blijven wonen. Mocht die hulp wegvallen, dan is een opname in een zorginstelling veelal nog het enige alternatief.  Het werk van mantelzorgers is met andere woorden van onschatbare waarde; voor de zorgbehoevende, maar ook voor ons gezondheidssysteem. Er bestaan reeds maatregelen vanuit andere overheden om mantelzorgers te ondersteunen. Ik ben blij dat we daar nu als lokaal bestuur een extraatje bovenop geven."

Het gemeentebestuur kiest voor een eenvoudig reglement met soepele voorwaarden en beperkte administratie. De premie is bedoeld voor de Mallenaar die regelmatige zorg geeft aan een ouder, kind of kennis die omwille van ziekte, handicap, ouderdom, psychische kwetsbaarheid of verslavingsproblematiek ondersteuning nodig heeft. De zorgbehoevende hoeft niet in Malle te wonen.  Hij of zij mag echter niet in een zorginstelling verblijven en moet in aanmerking voor het zorgbudget.  De mantelzorger dient zich vooraf te registreren als mantelzorger bij de Vlaamse zorgverzekering.