Nieuw project in ruil voor oude tramloods

Op 22 februari 2017, over deze onderwerpen: Ondernemend Malle, Ruimtelijke ordening en leefmilieu

Westmalle binnenrijden zal binnenkort niet meer hetzelfde zijn. Met het afbreken van de oude tramloods op de hoek van de Antwerpsesteenweg en de Oude Baan wordt de toegang tot het dorp grondig verfraaid. “In de plaats daarvan komt er een mooi project waar iedereen trots op zal zijn,” zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Paul Van Ham.

Voor wie in Westmalle woont, is het een oud zeer. De oude tramloods, die een centrale plaats in het centrum heeft, is verregaand verkrot. “Het oude gebouw is al lang een doorn in het oog van de Westmallenaren,” zegt Van Ham. “De tramloods staat juist op het punt dat als toegangspoort tot ons dorp leidt. Dat moet uitnodigen.” Er komen nu kantoren van het transportbedrijf Peethultra. De realisatie gebeurt met respect voor de oude architectuur van de tramloods. “Het gemeentebestuur steunde de aanvragers,” zegt Van Ham. Binnen een jaar wordt het einde van de werken verwacht.

Voor wie de geschiedenisboeken van Malle wil openslaan: de loods werd in 1888 gebouwd voor de trams tussen Antwerpen en Turnhout. In de jaren vijftig kocht het brandstoffenbedrijf Melis de loods op voor de opslag van kolen en mazout. Sinds 1996 is Peethultra tot op de dag van vandaag eigenaar. “Het transportbedrijf wilde er kantoren bouwen,” zegt Van Ham, “maar werd tot nu toe tegengehouden door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) omdat het oude gebouw voor een stuk op publiek domein ligt dat nodig is voor fietspaden.” Dat probleem is ondertussen van de baan. “Het geplande fietspad tussen Westmalle en Sint-Antonius kan er perfect worden aangelegd,” voegt de schepen er geruststellend aan toe.