Plan klaar om digitale kloof in Malle verder te verkleinen

Op 12 maart 2021, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Sociaal beleid en welzijn

Het gemeentebestuur van Malle gaat in zee met BEEGO, een organisatie die bij Mallenaren langsgaat om hen te helpen bij het gebruik van digitale toestellen en toepassingen. De samenwerking met de studenten maakt deel uit van een ruimer pakket aan maatregelen waarmee schepen voor armoedebestrijding Wouter Patho de digitale kloof in Malle verder wil verkleinen.

De twee coronagolven toonden een digitale kloof in ons land, ook in Malle. Schepen voor armoedebestrijding Wouter Patho: ‘Niet elke Mallenaar beschikt over een PC of over de vaardigheden om ermee te werken. Dat beeld werd tijdens de twee coronagolven nog maar eens duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan afstandsonderwijs en de toegenomen online dienstverlening van banken, overheidsinstellingen, enzovoort. Scholen, burgers en (lokale) besturen hebben belangrijke inspanningen gedaan om voor scholieren en studenten een laptop te voorzien. Een goede zaak, maar het werk is nog lang niet af. Het gemeentebestuur maakte een actieplan om ook in Malle de digitale kloof verder te verkleinen. We maken middelen vrij voor de aankoop van materiaal en abonnementskosten. Prioritaire aandacht gaat naar gezinnen in armoede, senioren en mensen in isolement.’

Het digitale actieplan past het digitale in een breder verhaal van gemeentelijke dienstverlening. Het gemeentebestuur communiceert via een mix aan kanalen en doet veel inspanningen om dienstverlening verder te moderniseren en digitaliseren. Ook de sociale dienst maakt actief gebruik van Teams, Whatsapp, … in haar contact met Mallenaren die een hulpvraag hebben.

Daarnaast gaat de gemeente een samenwerkingsverband met vrijwilligersorganisatie BEEGO aan. “BEEGO is actief in heel Vlaanderen en stuurt studenten naar mensen thuis om hen te helpen bij het gebruik van digitale toestellen en toepassingen. Dat gaat van het verlenen van ondersteuning bij bestaande apparatuur tot installatie en hulp met nieuwe apparaten (laptops, desktops, printers, smartphones, tablets, …). Zij verlenen assistentie in de brede zin van het woord. Zij geven mensen een basisuitleg over hoe ze met digitale toepassingen moeten werken, tot uitgebreidere technische hulp. De studenten geven geduldig uitleg, steeds op maat van de klant en steeds met de bedoeling om de mensen zelfredzaam te maken op digitaal vlak. BEEGO werkt met een digicheque die overeenkomt met een uur hulp aan huis. Deze cheques worden door de sociale dienst toegekend aan kwetsbare Mallenaren die nood hebben aan assistentie. We starten op 1 april en bereiken in de eerste fase een 25-tal gezinnen,’ besluit schepen Patho.