Schepen voor Armoedebestrijding: "Vraag op tijd steun bij sociale dienst"

Op 21 april 2020, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De Malse schepen voor Armoedebestrijding Wouter Patho (N-VA) heeft opgeroepen niet te lang te wachten om aan te kloppen bij de sociale dienst. Volgens hem zet de coronacrisis het budget van gezinnen en individuen immers sterk onder druk.

De uitbraak van het coronavirus brengt ook een periode van financiële onzekerheid met zich mee. In de gemeente Malle is een lichte toename van steunvragen bij de sociale dienst merkbaar. Schepen voor Armoedebestrijding en voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in Malle Wouter Patho roept daarom op om een bezoek aan de sociale dienst niet uit te stellen. "Het opbouwen van schulden moet immers absoluut vermeden worden", zegt hij. "Een aantal nieuwe steunvragen is vandaag al het rechtstreekse gevolg van deze crisis. De crisis treft niet alleen kwetsbare gezinnen, maar ook wie voordien nog nooit financiële zorgen heeft gehad. Aan die groep doe ik een warme oproep langs te komen bij de sociale dienst voor informatie en begeleiding indien nodig."

De schepen meent dat het in de meeste gevallen om een kortstondige begeleiding gaat, die wegvalt wanneer de crisis voorbij is.

Voor de sociale dienst is het een drukke periode. Patho drukt dan ook zijn respect en dankbaarheid naar de medewerkers uit. "Zij zijn immers steeds bereikbaar en beschikbaar. Ze houden ook dikwijls contact met de meest kwetsbare groepen, namelijk de gezinnen in armoede of Mallenaren zonder netwerk. Verder bellen ze in samenwerking met vrijwilligers alle tachtigplussers op. Die gesprekken leren ons dat het merendeel van de onze oudere inwoners het goed stelt."