Strijkdienst 't Plankske neemt Den Berg Strijk over

Op 4 juni 2014, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

Het OCMW van Malle beschouwt het niet langer als haar kerntaak om een strijkatelier uit te baten. "Tien jaar geleden beschouwden we het strijkatelier als een sociaal project waarvan we dachten dat het personeel hier kortstondig zou blijven in afwachting van het verwerven van een andere job. Zo zouden telkens nieuwe mensen de kans krijgen om in te stromen en daarna door te stoten naar de reguliere arbeidersmarkt. Maar het liep niet zo, de meeste vrouwen zijn hier al jaren aan de slag. Bovendien werkt de overdracht van het strijkatelier naar 't Plankske voor het OCMW kostenbesparend", verduidelijkt OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA).

Na wat zoeken werd een overnemer gevonden in 't Plankske. Dit privébedrijf wordt al tien jaar gerund door Martine Robben, die er al spoedig zus Nadine bijkreeg als zaakvoerster.

Op dit moment telt het bedrijf circa 200 medewerkers met strijkdiensten in Oud-Turnhout, Retie, Kasterlee, Oostmalle en Vosselaar. Daarnaast is er met 't Plankske Plus een dienst voor huishoudelijke hulp.

"'t Plankske biedt in Westmalle niet uitsluitend strijkhulp met dienstencheques aan. 't Plankske Plus, de afdeling zonder dienstencheques, zal ook beschikbaar zijn voor groendienst, ruiten wassen, kleding herstellen, wasserij en droogkuis en strijkhulp zonder dienstencheques", vertelt Martine.

Ook voor de consument is de overname voordelig. "Vroeger konden de mensen in het atelier in Westmalle vijf rokken laten strijken voor één cheque. Nu zijn dat acht rokken en hebben onze klanten nog minuten tegoed. De dienstverlening wordt dus goedkoper", legt Nadine uit.

"Dat is goed nieuws", zegt Jan Van Eeckhoven, die al tien jaar klant is, sinds de opstart, van Den Berg Strijk. "De dames zijn hier allemaal even vriendelijk en doen hun werk goed. Ik ben blij dat ze mogen blijven."