Vlindervriendelijk Malle adopteert oranjetipje

Op 25 oktober 2013, over deze onderwerpen: Groen Malle

Het idee om de vlinder, gekenmerkt door de oranje stip op de vleugels, op te nemen in 'de familie' werd geopperd door gemeenteraadslid Yannick Van den Broeck (N-VA).

Die haalde de mosterd bij een soortgelijk project in de provincie Limburg, waar eind 2005 al 44 gemeenten een bedreigde plant- of diersoort adopteerden om de biodiversiteit in hun gebied te beschermen. Malle volgt nu dat voorbeeld en vervult daarmee een voortrekkersrol binnen de provincie Antwerpen.

Niet bedreigd

Ronny Van Soens van Natuurpunt Voorkempen is alvast enthousiast. 'Dergelijke initiatieven kunnen wij natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Volgens onze gegevens is Malle ook de eerste in de provincie Antwerpen die tot adoptie overgaat.' Hoewel het oranjetipje geen bedreigde diersoort is, kan het diertje wel een duwtje in de rug gebruiken.

Daarmee geeft de gemeente bewust een eigen invulling aan de actie. 'We hebben er net voor gekozen om niet voor een bedreigde diersoort te gaan', legt Van den Broeck uit. 'Doordat het oranjetipje nog vrij vaak voorkomt, staat het dichter bij de mensen. Met dit gebaar willen we de natuur een gezicht geven en het belang van biodiversiteit een specifieke plaats toekennen in het milieubeleid van de gemeente.'

Vlindervriendelijke tuin

Het is dus niet de bedoeling om het initiatief te beperken tot een louter symbolische actie. 'De adoptie is een aanzet om milieubewustzijn in de kijker te plaatsen', voegt schepen van Milieu Paul Van Ham (N-VA) toe. 'Nu de adoptie rond is, gaan we concrete initiatieven ontwikkelen in samenspraak met bijvoorbeeld scholen en de Gemeentelijke Adviesraad voor Leefmilieu.'

Andere opties zijn bijvoorbeeld het voeren van laagdrempelige sensibiliseringsacties rond bijvoorbeeld het maaien van bosranden of het verspreiden van tips voor de aanleg van een vlindervriendelijke tuin.