U bent hier
Programma 2024
Onze speerpunten
1. Verenigingen verdienen onze steun én waardering
Geen Malle zonder verenigingen. Ze zijn het cement van onze gemeenschap, de mayonaise die mensen verbindt. N-VA Malle brengt mensen samen. We blijven zuurstof geven aan het rijke verenigingsleven, onder andere via subsidies en logistieke ondersteuning.
2. Centrale sportaccommodatie voor iedereen
Ook sport verbindt. Malle heeft dringend nood aan moderne en toekomstbestendige sportinfrastructuur die gelegen is op een centrale plek in de gemeente. Vlot en veilig bereikbaar voor de sportliefhebbers uit Oostmalle en Westmalle.
3. Verkeersveiligheid
Malle ligt aan drukke verkeersaders en is een echte scholengemeente. Veilige fiets- en voetpaden en aangename alternatieve routes verdienen onze grootste aandacht. We houden doorgaand vrachtverkeer uit onze dorpscentra.
4. Betaalbaar wonen
Wonen is een levensbehoefte. Een betaalbare woning in de eigen gemeente evenzeer. We geven eigen inwoners voorrang en een duwtje in de rug bij nieuwe woonprojecten.
5. De charme van Malle behouden: een propere & groene gemeente
We beloofden u dat “Malle geen proeftuin voor projectontwikkelaars” zou worden. We hebben woord gehouden. Dankzij de N-VA geen torenhoge appartementsgebouwen of mogelijke windmolens. We behouden het landelijke karakter van Malle en zeggen nee tegen verstedelijking!
1. Thuis in een verbonden Malle
Malle is een gezellige gemeente die bruist en waar mensen in hechte verbondenheid met elkaar leven. Een gemeenschap die aan elkaar hangt zet dingen in beweging en kan rekenen op burgers die elkaar helpen. Daarop wil N-VA Malle blijven inzetten. Zonder die sociale cohesie verliezen we een essentieel deel van wie we zijn. Het draagt bij tot onze tevredenheid en ons veiligheidsgevoel. N-VA Malle zal het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerkingen, de jeugdwerking, het culturele, toeristische en sportieve aanbod dan ook blijven ondersteunen.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ de aankoop van het kasteeldomein Westmalle
☑ prioritaire steun aan onze verenigingen, ook in tijden van crisis (corona)
☑ vernieuwde parkeerplaats voor KVC Oostmalle en KVK Westmalle
☑ stappen vooruit in richting van nieuwe sporthal (beleidsplan)
☑ de renovatie Sint Martinuskerk en kasteel de Renesse
☑ kinderfuif, gloednieuwe speelpleinen en ontmoetingsplaatsen
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
1.1 Dorpskernhernieuwing
1) We vernieuwen stelselmatig onze publieke infrastructuur in Westmalle want die heeft dringend nood aan een opfrissing. De vernieuwing van onze dorpskern moet ook de charme van het dorp behouden. Geen grootschalig gebouwencomplex dat de identiteit van ons dorp tenietdoet. We werken stap voor stap in aparte projecten aan de broodnodige vernieuwing, zonder het geheel te hypothekeren. Daaronder behoren: een vernieuwd plein, de vernieuwing van de bibliotheek, van de school, van onze culturele infrastructuur en van ons gemeentehuis. Ook een nieuwe sporthal, nieuwe jeugdinfrastructuur en een brandweerkazerne zijn hoognodig. Net zoals betaalbare woningen voor eigen inwoners.
2) Onze pleinen zijn de huiskamers van onze dorpskernen. We leggen een nieuw Bergplein aan met een gezond evenwicht tussen ruimte voor gezellige terrasjes en groen, en voor voldoende nabije parkeerplaatsen. Objectief parkeeronderzoek moet ons daarbij helpen. Het nieuwe Bergplein wordt een plek waar zowel jonge als oudere Mallenaren elkaar ontmoeten.
1.2 Verenigingen
3) De verenigingen zijn de mayonaise van onze gemeenschap en zorgen ervoor dat er wat te beleven valt in Malle. Dat koesteren we! We blijven onze verenigingen daarom stimuleren en faciliteren, onder andere via onze uitleendienst.
4) We stellen onze gemeentelijke lokalen maximaal ter beschikking van onze verenigingen tegen een zo laag mogelijk tarief.
5) De N-VA kent subsidies toe aan organisaties die maatschappelijk relevant zijn en een kwalitatieve meerwaarde bieden voor onze gemeenschap. We doen dit op basis van objectieve criteria.
6) Geen verenigingen zonder vrijwilligers. Onze vrijwilligers maken van Malle een samenhangende gemeenschap. We blijven hun vrijwillige inzet waarderen, onder andere door een jaarlijks vrijwilligersfeest te organiseren.
1.3 Malle als toeristische trekpleister
7) Malle beschikt over sterke en uitgesproken toeristische troeven die veel eendagstoeristen aantrekken. Denk maar aan onze toeristische trekpleisters zoals de abdij, onze kastelen, onze natuur. Ook het jeugdtoerisme en zakentoerisme met de verschillende verblijfscentra op ons grondgebied maken Malle aantrekkelijk. N-VA Malle wil dit toeristisch imago verder uitbouwen.
8) In samenwerking met de brouwerij der Trappisten willen we een toeristisch verhaal brengen via een toeristische huisstijl die inzet op herkenbaarheid en eigenheid.
9) We zetten Malle als kastelengemeente op de kaart. Het label kastelengemeente moet het toerisme aanwakkeren, wat goed is voor onze lokale economie.
10) Malle is een wandelparadijs met haar uitgestrekte bossen, open ruimtestructuren en gezellige weggetjes om op te wandelen. We zetten hier verder op in en stippelen nieuwe wandelroutes uit voor toeristen in en buiten de eigen gemeente.
11) Ook voor mensen met een beperkte mobiliteit zorgen we voor toegankelijke wandelinfrastructuur.
12) De uitstraling van onze gemeente promoten we actief naar het buitenland, onder andere via de intergemeentelijke verbroedering.
1.4 Ons erfgoed, da’s ons verleden, heden en toekomst
13) We hechten veel waarde aan ons historisch patrimonium en maken het maximaal toegankelijk voor het brede publiek.
14) We zijn zo trots op onze kastelen! De gemeente bouwt de samenwerking met Domein de Renesse vzw verder uit en blijft de vzw zowel logistiek, organisatorisch als financieel ondersteunen om het kasteel van Oostmalle zo verder uit te bouwen tot een bruisende ontmoetingsplek.
15) In samenwerking met Kempens Landschap bouwen we verder aan een sterk en economisch verantwoord restauratiedossier om het kasteel van Westmalle een mooie invulling voor de toekomst te geven. We willen dat het kasteeldomein toegankelijk blijft voor het brede publiek.
1.5 Malle is een sportende gemeente
16) Ook sport verbindt. Werk maken van een nieuwe sporthal, centraal gelegen tussen beide dorpskernen, staat hoog op de agenda. Daarom stellen we eerste de nodige wettelijk bepaalde ruimtelijke plannen op. Dat is een belangrijke eerste stap om de bouw van de sporthal mogelijk te maken.
17) Een gezonde geest in een gezond lichaam. We zetten zoveel mogelijk mensen in beweging door sporten aan te moedigen, zowel in club- als in niet-georganiseerd sportverband. We laten ons daarin adviseren door de sportraad.
18) We zetten in op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor bovenlokale sportinfrastructuur, bijvoorbeeld voor het zwembad van Beerse.
19) We hebben oog voor nieuwe sportvormen.
20) Waar mogelijk plaatsen we fitnesstoestellen op onze speelpleintjes.
21) We zetten verder in op een inclusief sportbeleid door voldoende aandacht te besteden aan mensen met een beperking (G-sporters).
1.6 De toekomst is aan de jeugd
22) We geven jeugdinitiatieven alle kansen. Jeugdbewegingen en -organisaties ondersteunen we zonder ze te betuttelen.
23) We vragen het advies van onze jeugdraad. We willen onze beleidsmaatregelen zo aftoetsen aan de noden en vragen van kinderen en jongeren.
24) Onze jeugdlokalen in West zijn dringend aan vernieuwing toe. We investeren in nieuwe of vernieuwde lokalen.
25) We vernieuwen stelselmatig de bestaande speelpleinen en willen werk maken van nieuwe speelpleintjes en ontmoetingsplekken. Ook speelbossen behoren daartoe.
26) Feesten in eigen gemeente is belangrijk. Het is een grote meerwaarde dat jongeren in de eigen gemeente kunnen uitgaan. We blijven dan ook investeren in een levendig maar leefbaar dorp. Specifiek voor de uitgaansbuurt(en) voeren we een streng en kordaat beleid. We behouden de huidige maatregelen en blijven op zoek gaan naar mogelijke maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid te verhogen (zoals meer politie-inzet en stewards).
1.7 Een beleid voor senioren in vorm
27) Het uitvoeren van een onderzoek naar de behoeften van senioren is een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen. Het kan een leidraad zijn voor het toekomstig beleid.
28) In een sterk “verzilverende” samenleving willen we senioren volwaardig en actief laten deelnemen aan het Malse sociale weefsel met de best mogelijke zorg wanneer dat nodig is. De seniorenraad adviseert ons daarin.
29) De seniorenraad leverde belangrijk werk met haar bankenplan. We volgen dit verder op en vullen aan waar nodig.
1.8 Bibliotheken en culturele infrastructuur
30) We verzorgen een literair programma in onze bibliotheken om ze verder uit te bouwen tot ontmoetingsplaatsen en kenniscentra.
31) We investeren in een nieuwe en multifunctionele bibliotheek en cultureel centrum in West. De gebouwen zijn dringend aan vernieuwing toe.
32) In samenwerking met Lier beiden we in Malle een uitgebreid aanbod aan kunstenonderwijs aan voor kinderen en jongeren.
1.9 Malle is een onderwijsgemeente
33) Via de zomerscholen wil N-VA Malle leerlingen tijdens de zomervakantie bijspijkeren. Zo staan ze sterker en met voldoende kennis van het Nederlands aan de start van het nieuwe schooljaar.
34) N-VA Malle wil taalbaden inrichten voor anderstalige nieuwkomers wanneer die nood er is.
35) We richten in onze basisschool kwalitatief en bereikbaar onderwijs in.
36) Een school is in het kader van de dorpskernhernieuwing een multifunctionele school die ook na de schoolbel inzetbaar is voor de buurt en het verenigingsleven.
37) In ons flankerend onderwijsbeleid ondersteunen we ook de andere scholen door uitwisselingen met onze bib, verkeerseducatie enzovoort.
38) Onderwijs stopt niet aan de schoolpoort. Om gezamenlijke uitdagingen aan te pakken, richten we structureel het scholenoverleg in met schooldirecties, gemeentebestuur en alle relevante partners.
2. Thuis in een vlot en verkeersveilig Malle
Mallenaren moeten vlot naar hun werk, naar school, naar de winkel of naar huis geraken. Dat is een uitdaging in een gemeente dat gelegen is tussen de centrumsteden Antwerpen en Turnhout. Daardoor heeft Malle zich niet alleen ontwikkeld tot economisch knooppunt, maar ook tot een druk verkeerskruispunt met de kruising van de horizontale as Antwerpen-Turnhout en de verticale as Lier-Brecht. Een integrale mobiliteitsaanpak is dus nodig. Voor de N-VA staat de veiligheid van alle weggebruikers centraal. We richten ons in het bijzonder op zwakke weggebruikers, zoals scholieren, bewoners van het woonzorgcentrum en bezoekers van het dienstencentrum De Ring.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ een mobiliteitsplan met prioriteiten op basis van objectieve tellingen
☑ nieuwe fietspaden op de schoolroutes
☑ extra lichtpunten en verhoogde kruispunten op de alternatieve route tussen Sint-Antonius en Westmalle
☑ markeringen voor extra aandacht op de schoolomgevingen
☑ behalen van het label Verkeersveilige Gemeente
☑ het eerste trage wegenbeleid
☑ deelwagens
☑ verkeersremmende maatregelen tegen snelheidsduivels
☑ meedenksessies met de buurtbewoners voor concrete mobiliteitsoplossingen
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
2.1 Veilige voet- en fietspaden
39) Veilige, comfortabele en goed verlichte fietspaden zijn cruciaal. N-VA Malle wil de plannen voor de heraanleg van de Slachterijstraat, met afgescheiden fietspaden, zo snel mogelijk verder uitvoeren. De Slachterijstraat is immers een belangrijke straat op de Oostmalse schoolroutes.
40) De heraanleg van de Blijkerijstraat staat ook hoog op het prioriteitenlijstje zodat ons dienstencentrum goed bereikbaar is voor iedereen.
41) N-VA Malle wil het fietspadennetwerk verder uitbouwen.
42) We willen nog meer inzetten op conflictvrije kruispunten zodat verschillende weggebruikers elkaar veilig kunnen kruisen.
43) We voeren de druk op om de broodnodige aanpassingen aan de bovenlokale wegen te doen in overleg met de Vlaamse overheid. Op onze gewestwegen zijn dringend veiligere fietspaden nodig, zeker op de Antwerpsesteenweg tussen Westmalle en Sint-Antonius, op de Lierselei tussen Oostmalle en Zoersel en op de Herentalsebaan tussen Oostmalle en Lille.
44) We onderzoeken de mogelijkheid om via optische illusie met driedimensionale zebrapaden tot voorzichtigheid aan te manen.
2.2 Veilige schoolomgevingen
45) Veilige voet- en fietspaden zijn cruciaal, maar we onderzoeken ook welke andere verkeersmaatregelen bevorderlijk zijn voor veilige schoolomgevingen.
46) In smalle straten bekijken we of eenrichtingsverkeer een oplossing kan zijn, al dan niet in combinatie met fietsstraten.
47) Fietsstraten willen we enkel aanleggen als het weloverwogen is want een fietsstraat mag geen vals gevoel van veiligheid geven.
48) Waar nodig actualiseren we onze schoolroutekaart zodat ouders en hun kinderen de veiligste weg naar school kunnen uitstippelen.
49) Oversteekplaatsen die aandacht verdienen voor een grotere verkeersveiligheid, willen we blijven bemannen met gemachtigde opzichters. Hun inzet vraagt onze grote waardering!
50) Niet alleen infrastructuur, maar ook opvoeding is belangrijk in het verkeer. Sensibilisering en verkeersopvoeding voor alle leeftijdsgroepen blijft nodig, via initiatieven zoals Mobibus, FietSOmeter, fiets- en stapexamens en dodehoekeducatie.
2.3 Leefbare dorpskernen en woonwijken
51) De dorpskern van Oostmalle is verzadigd van (zwaar) verkeer en snakt naar een oplossing. N-VA dringt aan op de aanleg van de tangent, een omleidingsweg die het doorgaand verkeer langs de kern van Oostmalle moet leiden. Een kwaliteitsvolle tangent kan niet zonder flankerende maatregelen:
- vrijliggend fietspad langs de tangent
- fietstunnels onder het kruispunt van de tangent met de Antwerpsesteenweg (N12)
- voldoende groene buffer met geluidspanelen
- vrachtwagensluis
- fase 3 (tussen de Sint-Lenaartsebaan en de Hoogstraatsebaan) verder weg inplanten van de woonwijken
52) Stilstaan in het verkeer is frustrerend. N-VA Malle wil de doorstroming van het verkeer in de dorpscentra aanpakken door alternatieve ontsluitingen te onderzoeken op de assen in het midden van de dorpskernen.
53) We zorgen voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigen tot aangepast rijgedrag. Zo creëren we bijvoorbeeld bij het binnenrijden van onze dorpscentra een poorteffect om snelheid af te remmen.
54) In samenspraak met de inwoners werken we probleempunten van sluipverkeer verder weg. We blijven daarom inzetten op de meedenksessies. Want bewoners kennen hun eigen buurt het best.
55) We roepen snelheidsduivels een halt toe. In de eerste plaats door in te zetten op controle, maar ook door onze wegen zo in te richten dat de snelheid wordt afgeremd. Bijvoorbeeld met wegversmallingen en verkeersdrempels. De schoolomgevingen krijgen hierin prioriteit.
56) N-VA Malle legde de eerste hand aan een trage wegenbeleid en stippelt dit de komende 6 jaar verder uit met naamgevingsprojecten en opknapbeurten van de wegen. Trage wegen zijn levend erfgoed en verbinden verschillende wijken.
57) Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen bekijken we steeds of er nieuwe doorsteekjes of trage verbindingen mogelijk zijn. Deze verbindingen kunnen nuttig zijn voor fietsers en voetgangers.
2.4 Integrale mobiliteitsaanpak
58) Informatietechnologie is geen ver-van-ons-bed-show, wel de toekomst. Ook in Malle! We geloven in innovatieve technieken om het leven in Malle aangenamer te maken, bijvoorbeeld door slimme verkeerslichten.
59) N-VA Malle wil erover waken dat er genoeg laadinfrastructuur aanwezig is op het grondgebied.
60) We voerden deelwagens en deelfietsen in. We evalueren deze deelmobiliteit, maken het aanbod beter bekend bij de inwoners van Malle en breiden het aanbod uit conform de behoeften.
61) Bij grote projecten moet een mobiliteitstoets of -studie de impact van het (bijkomend) verkeer inschatten zodat het gemeentebestuur voorwaarden kan opleggen om een vlotte mobiliteitsafwikkeling te garanderen.
62) We spelen een actieve rol in de vervoerregio. Dit is het geschikte platform om bovenlokale problemen vast te stellen en te werken aan oplossingen.
3. Thuis in een betaalbaar en ruimtelijk geordend Malle
N-VA Malle staat voor een duidelijk en daadkrachtig beleid dat de identiteit van onze gemeente bewaart en de resterende open ruimte vrijwaart. Niet alleen voor wie vandaag in onze mooie gemeente woont, maar ook voor onze kinderen en kleinkinderen. We verprutsen geen natuur. Ons leefmilieu beschermen we en versterken we. Tegelijkertijd stijgt de behoefte aan woningen. Wonen is een levensbehoefte, een betaalbare woning evenzeer. En net die behoefte kwam de laatste jaren in het gedrang door de gestegen prijzen. We zetten daarom de ingeslagen weg van kernversterking verder en geven Mallenaren een duwtje in de rug om in eigen gemeente te blijven wonen.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
Soms is niet alleen wat we wél hebben gedaan vermeldenswaardig, maar ook wat er niét in Malle is gebeurd. Dankzij N-VA Malle staan er geen torenhoge appartementsgebouwen of ijzeren molens in Malle. Ook hebben we opnieuw ruimtelijk geordend.
☑ eerste gemeente die werkt met een reglement voor betaalbaar wonen
☑ een bouwpauze die een duidelijke kentering in het ruimtelijk beleid maakte
☑ het kwaliteitsplan dat het dorpse karakter en de identiteit van Malle bewaart
☑ geen wilde bouwplannen, Malle is geen proeftuin voor projectontwikkelaars
☑ we maakten zorgwonen in de tuin mogelijk ☑ een correct vergunningenbeleid met handhaving als sluitstuk
☑ het beleidsplan dat fundament legt voor een nieuwe sporthal en rechtszekerheid voor onze bedrijven
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
3.1 Kwalitatieve woonruimte
63) N-VA Malle wil verder inzetten op kernversterking zonder onze kernen te overbelasten. Dit doen we op basis van de afgebakende zones volgens het kwaliteitsplan. Geen gigantische woontorens of appartementencomplexen in onze dorpscentra. Malle is geen stad! Een extra bouwlaag kan op voorwaarde dat er een grote meerwaarde in het project zit voor de buurt. Vier bouwlagen – gelijkvloers, eerste verdiep, tweede verdiep en terugspringend dak - is het maximum in onze kernen.
64) We verdichten niet buiten de dorpskernen. Zo houden we Malle landelijk en dorps.
65) De groenblauwe dooradering is belangrijk binnen en buiten de kern. Nieuwe projectontwikkelingen grijpen we aan om belangrijke schakels voor ons watersysteem of landschapselementen met elkaar te verbinden. Elke Mallenaar moet kunnen genieten van de groene en open ruimte.
66) Historische gebouwen vormen mee de identiteit van onze gemeente. We streven ernaar om de cultuurhistorische aspecten zoveel mogelijk te behouden en te integreren in nieuwe gebouwen(complexen).
67) We voorzien gemeenschappelijke ruimten, bijvoorbeeld kleine bosgebieden zoals het Ter Lokebos, en stellen die open voor de brede gemeenschap.
68) We passen stedenbouwkundige lasten consequent toe zodat een stukje van de winst van een project terugvloeit naar de gemeenschap. De cofinanciering van betaalbare woningen, speelpleinen en het groene bankeneiland aan de Notelaar zijn daar voorbeelden van. En zo willen we verder blijven werken.
69) We werken in samenspraak met alle actoren van (project)ontwikkelingen een kader uit om tot sterke projecten te komen voor een beter Malle. Met een goed strategisch vastgoedbeleid kunnen we ontwikkelingen immers in de juiste richting sturen. Het gemeentebestuur blijft steeds regisseur. Malle is géén proeftuin voor projectontwikkelaars!
70) We rollen het beleidsplan verder uit. Het beleidsplan ruimte legt de visie vast hoe we in de toekomst willen wonen, werken en leven in Malle. We spelen kort op de bal bij nieuwe ruimtelijke noden en wensen door middel van het beleidsplan van kort bij op te volgen en aan te passen waar nodig.
3.2 Betaalbaar wonen
71) De betaalbaarheid van onze woningen is dé uitdaging voor de toekomst, zeker voor startende gezinnen. Die willen we extra ondersteunen want jonge gezinnen zijn de toekomst voor onze gemeente. We waren de eerste gemeente in Vlaanderen die het reglement Wonen in Eigen Streek (WIES) omzette in een gemeentelijk reglement. We passen het reglement komende jaren toe en geven zo voorrang aan inwoners van Malle zodat ze in hun eigen gemeente kunnen blijven wonen. Ook geven we hen een financieel duwtje in de rug door een stuk van het grondaandeel over te nemen.
72) We voorzien voldoende middelen voor Wonen In Eigen Streek (WIES) door de inkomsten uit het omgevingsfonds daarvoor in te zetten.
3.3 Nieuwe en creatieve woonvormen
73) We krijgen te maken met een toenemende vraag naar starterswoningen, woningen voor éénpersoonshuishoudens en specifieke ouderenwoningen door de toenemende vergrijzing en gezinsverdunning. In ons vergunningenbeleid zorgen we ervoor dat deze verschillende woonvormen aan bod komen.
3.4 Sociaal woonbeleid
74) Malle heeft het sociaal objectief in 2015 gehaald en dus het verplicht aandeel sociale woningen in Malle gebouwd. N-VA Malle wil nu betaalbare woningen prioriteren voor de “net-niet-categorie”, namelijk wie net té veel verdient voor een sociale woning maar té weinig voor iets op de private woningmarkt.
75) N-VA Malle wil eigen inwoners voorrang geven bij het vinden van een woning in Malle.
76) We controleren op misbruik zodat sociale woningen beschikbaar blijven voor wie er écht nood aan heeft.
77) We zien toe op de kwaliteit van het woonpatrimonium en passen het gebruik van conformiteitsattesten toe.
3.5 Open ruimte beschermen, samen met de landbouw
78) We snijden geen woonuitbreidingsgebieden in open ruimtegebied aan. Ook onze kinderen en kleinkinderen hebben recht op een kwalitatieve open ruimte.
79) Strategische landbouwgronden garanderen mee het open karakter en dat wil het gemeentebestuur zo houden. We proberen het behoud van grote aaneengesloten stukken landbouwgronden te stimuleren en de verdere versnippering te vermijden.
80) We ontmoedigen het oneigenlijk gebruik – en het daarmee gepaard gaande prijsopdrijvende karakter – van landbouwgronden.
3.6 Werk maken van broodnodige projecten
81) De dorpskern van Westmalle heeft nood aan verfraaiing want de infrastructuur is verouderd. Een aantrekkelijke dorpskern zorgt immers voor de bloei van toerisme, winkels en horeca. Ook het dorpsleven hoort thuis in die kern. Daarom zorgen we voor nieuwe of vernieuwde ruimte voor sporters, verenigingen, scholieren, jong en oud. Geen gigantisch project, wel stap voor stap haalbare projecten zonder de overkoepelende visie uit het oog te verliezen.
82) We maken werk van een nieuwe sporthal. We zijn een groeiende gemeente en dat vraagt grotere en modernere infrastructuur. Daarvoor is het nodig om uit te wijken naar een andere plek in Malle. We maken een ruimtelijk uitvoeringsplan op voor de nieuwe sporthal en voeren de plannen nadien uit.
83) Het kasteeldomein van Westmalle kwam op ons pad. We grijpen dergelijke opportuniteiten aan - als die zich aandienen - om Malle nog mooier te maken.
3.7 We werken verder aan een kwaliteitsvol bedrijvenpark
84) De terreinen voor bedrijvigheid worden zo maximaal mogelijk benut zodat er elders geen ruimte voor industrie moet worden aangesneden. Dat gebeurt op kwalitatieve wijze met representatieve voorgevels en meer waardevol groen in het straatbeeld van het bedrijvenpark.
85) Bestaande ambachtelijke ondernemingen op het industrieterrein – die er volgens het gewestplan zonevreemd liggen – verschaffen we rechtszekerheid.
3.8 Geïntegreerde aanpak
86) Ruimtelijke ordening is meer dan enkel gebouwen. Ruimtelijke ordening heeft effect op het leefmilieu, mobiliteit, energieverbruik en de uitstoot. We maken keuzes vanuit een breed gedragen langetermijnvisie om de bouwshift te realiseren.
87) We herwerken onze parkeerverordening en verplichten ontwikkelaars om ruime, goed toegankelijke fietsenstallingen te voorzien. Als principe geldt hierbij dat de fiets altijd sneller en gemakkelijker toegankelijk moet zijn dan de auto.
88) We doen beroep op de expertise van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO).
89) Bij langlopende en gevoelige dossiers laten we ons omringen door (externe) deskundigen, zowel technisch, juridisch als communicatief om projecten succesvol te verwezenlijken.
90) N-VA Malle wil elke opportuniteit voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van ruimte aanwenden, bijvoorbeeld door het openstellen van bedrijfsparkings en sportzalen na de reguliere uren.
91) We voeren een activeringsbeleid voor leegstand, verloedering en onderbenutting van panden of percelen.
92) Handhaving is het sluitstuk van een goed ruimtelijk ordeningsbeleid. We evalueren de samenwerking met IGEAN en onderzoeken de mogelijkheid om met enkele buurgemeenten een gezamenlijk handhavingsbeleid te voeren om korter op de bal te kunnen spelen.
4. Thuis in een groen en landelijk Malle
Het groene en landschappelijke karakter is onze grootste troef: fraaie plattelandslandschappen, bossen, heide en andere natuur. We versterken de biodiversiteit en nemen maatregelen die ons beschermen tegen droogte en wateroverlast. Een duurzaam en klimaatverantwoordelijk Malle gaat die uitdagingen op een realistische manier aan. Natuur doet deugd, geeft zuurstof en is goed voor mentaal welzijn. We creëren nieuwe groene parels en stellen natuur open voor beleving en rust. We houden onze gemeente graag proper. Wie zorgt voor sluikstort of zwerfvuil gaat op de bon.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ de aankoop van het Ter Loke bos
☑ de aankoop van het kasteeldomein Westmalle met waardevol park
☑ Malle boomt met gratis boom voor elke Mallenaar
☑ de aanplant van het dorpsbos in de Leemstraat
☑ de vergroening van het openbaar domein en het wagenpark
☑ partnerschap in creatie topnatuur vliegveld Oostmalle
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
4.1 Waardevolle natuur dichtbij elke Mallenaar
93) Van heel ons grondgebied is 25% bos. Als gemeentebestuur waken we over de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe boscomplexen zoals de unieke natuur in de omgeving van het vliegveld van Oostmalle, het ter Loke bos en het kasteeldomein van Westmalle. De aanplant van het dorpsbos van Westmalle geldt als voorbeeld voor nieuwe kleine boscomplexen dichtbij elke Mallenaar.
94) We integreren het plattelandskarakter in onze dorpskernen. We kiezen voor duurzame speelmaterialen op de speelpleintjes en ontmoetingsplekken, en investeren in kleine landschapselementen, bomen en planten.
95) We brengen meer kleur in Malle met meer bloemen in bermen, in vlindervriendelijke tuinen en langsheen wegen want bloemen verhogen het geluk van mensen, de soortenrijkdom en de biodiversiteit. Het bermbeheer verhoogt de ecologische kwaliteit in onze bermen.
96) We ondersteunen milieu- en natuurverenigingen voor sensibiliserende activiteiten en bij het duurzaam beheer van natuurgebied.
97) In samenspraak met Agentschap Natuur en Bos bouwen we het vliegveld van Oostmalle verder uit tot een groene parel met maximaal behoud van de natuur, ruimte voor zachte recreatie zoals wandelingen en bestaande activiteiten zoals de cyclocross en fly in.
98) We kappen bomen enkel als het niet anders kan. In woonomgevingen met veel bomen willen we de bosstructuren behouden én versterken.
99) We voorzien een subsidie voor de aanleg en/ of het beheer van natuur(gebieden).
4.2 Lokaal en realistisch klimaatplan verder uitrollen
100) N-VA Malle is ervan overtuigd dat we als lokale overheid kunnen anticiperen op milieu- en klimaatproblemen. Het lokaal energie- en klimaatplan legt de focus op innovatie. Het gemeentebestuur informeert en ondersteunt bedrijven, landbouwers en gezinnen over hernieuwbare energie en duurzaamheid. De uitstoot van CO2 moet verder naar beneden.
101) Als gemeentebestuur geven we het goede voorbeeld. Door renovatie of nieuwbouw maken we de organisatie op termijn klimaatneutraal. Gemeentepersoneel verplaatst zich bij voorkeur met de fiets of met een elektrisch voertuig. Het openbaar domein wordt klimaat robuust ingericht door de aanleg van meer groenzones, verharding te minimaliseren, te kiezen voor waterdoorlatende materialen en het hergebruik van water.
102) Het lokaal droogte- en hemelwaterplan waakt over de opslag en infiltratie van regenwater. Bij overvloedige regen zorgen goed onderhouden grachten, beken en greppels voor een snelle doorstroom.
103) We grijpen elke kans aan om stukjes verharding op te breken waar die overbodig is. Zo krijgt hemelwater meer kans om te infiltreren in de grond. De ladder van Lansink is hierbij het uitgangsprincipe: water zoveel mogelijk vasthouden op eigen terrein en hergebruiken, infiltratie en als laatste mogelijkheid afvoeren. We stimuleren dit ook bij onze inwoners.
104) We investeren in meer gescheiden riolering.
105) Openbare verlichting bestaat uit dimbare, tijdgestuurde en intelligente LED- verlichting.
4.3 Landbouw en natuur gaan hand in hand
106) Sinds jaar en dag leven onze landbouwers met en in de natuur. Ze werken met planten en dieren en zijn van essentieel belang voor de voedselproductie. Onze samenleving heeft landbouwers nodig voor de bestuiving van planten, de versterking van de biodiversiteit, bestrijding van plagen en als behouder van de waardevolle open ruimte in onze gemeente. Geen Malle zonder landbouwers. Gisteren, vandaag én morgen. We geloven in een structureel gezonde en duurzame landbouw en zijn als gemeente een betrouwbare partner voor jonge boeren en startende landbouwbedrijven.
107) N-VA Malle gelooft in een structureel gezonde en duurzame landbouw die de familiale landbouwer toekomstperspectief biedt. We zetten in op een maximale samenwerking met o.a. Regionaal Landschap de Voorkempen, de Bosgroepen en het Europees subsidiefonds voor plattelandsontwikkeling. Samen stimuleren we de korte keten, de uitbouw van trage wegen en het maaien van bermen.
4.4 We houden onze gemeente proper
108) We gebruiken geen pesticiden in de openbare ruimte en zoeken volop naar alternatieven.
109) De Maai Mei Niet actie is top. N-VA Malle evalueert de actie met het oog op veiligheid.
110) We werken samen aan minder afval. Voor de N-VA is het meer dan logisch dat wie meer afval produceert, ook meer betaalt. De N-VA wil snel een nieuw en gebruiksvriendelijk containerpark realiseren op basis van het DIFTAR-systeem (gedifferentieerde tarieven). Met een weegbrug wordt de kostprijs bepaald op basis van de hoeveelheid afval. Via dit principe ‘de vervuiler betaalt’ wil N-VA Malle haar inwoners stimuleren om duurzaam om te springen met grondstoffen.
111) Loslopende honden, geluidshinder en sluikstorten zijn voorbeelden van vaak voorkomende problemen in Malle. N-VA Malle wil via een actief handhavingsbeleid kort op de bal spelen en via GAS-boetes kleine inbreuken snel en efficiënt aanpakken.
112) N-VA Malle blijft de verontreiniging op de vroegere stortplaats Repaq kritisch opvolgen en organiseert zelf bodem -en grondwateronderzoek.
113) Propere buurten zijn enorm belangrijk voor de leefbaarheid van ons dorp. Allerlei zwerfvuil bezoedelt nog te vaak ons straatbeeld. Daarom wil de N-VA ‘slimme’ vuilbakken die het afval samenpersen en een signaal geven wanneer de vuilbakken vol zijn.
114) We blijven beroep doen op individuen, verenigingen en/ of scholen om mee te werken aan zwerfvuilacties.
115) Een gemeentelijke weekendploeg houdt onze buurten proper tijdens de weekends.
116) We onderhouden onze drie gemeentelijke kerkhoven met de grootste zorg.
4.5 N-VA Malle heeft een hart voor dieren
117) Net zoals in de rest van de samenleving groeit ook in Malle de bezorgdheid over de omgang met dieren. Daarom is dierenwelzijn voor de N-VA een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid.
118) N-VA Malle wil op zoek gaan naar een bijkomende hondenlosloopzone aan de rand van het bos zodat wandelaars hun honden zeker aangelijnd houden.
119) We willen verder inzetten op strikte sterilisatieacties voor zwerf- en huiskatten.
5. Thuis in een veilig Malle
Veiligheid draagt bij tot de kwaliteit van ons leven. Het is dan ook belangrijk dat elke inwoner zich veilig kan bewegen in onze gemeente. Een aanwezige politie is cruciaal in een veilig Malle. Maar ook de dienst ruimtelijke ordening of de jeugddienst kunnen vanuit hun vakgebied helpen om Malle veiliger te maken.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ een streng en kordaat beleid in de uitgaansbuurt
☑ de eerste camera’s in Malle
☑ noodplanning als volwaardig beleidsthema in te voeren
☑ het Lokale en Integrale Veiligheidscel (LIVC) op te starten
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
5.1 Sterke samenwerking met politie
120) Blauw meer op straat. In het personeelsbeleid moet daarom meer focus komen op operationele krachten in tegenstelling tot logistieke. De lokale politie moet in de eerste plaats zichtbaar en aanspreekbaar zijn, ook in de uitgaansbuurt.
121) We treden streng op tegen overlast. Daartoe zetten anonieme ploegen in.
122) We ondersteunen de rol van wijkagenten en de wijkpost. Ze zijn de ogen en oren van het gemeentebestuur. Ze sensibiliseren mensen en wijzen op potentieel gevaarlijke of risicovolle situaties.
123) Veiligheid is ook een collectieve verantwoordelijkheid waarbij sociale controle bij voorkeur gebeurt door de buur. Daarom blijven we de buurtinformatienetwerken (BIN) verder ondersteunen.
124) Via het zonaal veiligheidsplan weegt het bestuur van de gemeente Malle op het veiligheidsbeleid van de politie en bepalen we de prioriteiten voor de komende zes jaar, samen met de burgemeesters van de politiezone Voorkempen, de procureur des Konings, de korpschef en de afgevaardigde van de federale politie.
125) N-VA Malle wil nultolerantie hanteren voor drugs, zeker aan de schoolpoort. We treden streng op tegen dealers.
126) We actualiseren het politiereglement.
127) We evalueren de schaalgrootte van onze politiezone en kijken indien nodig over de huidige zonegrenzen op zoek naar partners of om gemeenschappelijke uitdagingen aan te pakken.
5.2 Brandweer
128) N-VA Malle wil in beide kernen van Malle een brandweerkazerne behouden om de operationaliteit van de manschappen te verzekeren.
129) In het kader van de dorpskernhernieuwing in Westmalle onderzoeken we of het mogelijk is om een nieuwe kazerne met Zoersel te bouwen op Schepersdijk op voorwaarde dat de impact op de bereikbaarheid en efficiëntie voor de manschappen gegarandeerd blijft.
130) We maken meer inwoners warm om vrijwilliger te worden bij de brandweerposten van onze gemeente.
5.3 Voorkomen is beter dan genezen
131) Preventie is de eerste schakel van een integrale veiligheidsaanpak. We zetten eerst in op preventie, dan op handhaving.
132) We dringen fietsdiefstallen terug door voorzorgsmaatregelen te nemen. We sporen onze inwoners aan om hun fiets te labelen want door de digitale registratie is het gemakkelijker om gestolen fietsen op te sporen.
133) N-VA Malle wil inzetten op lokfietsen met een GPS-volgsysteem om professionele fietsendieven op te sporen.
134) We hebben het LIVC opgericht. Dat is een platform voor de uitwisseling van informatie tussen sociale diensten, gemeentelijke diensten en politiediensten in het kader van (gewelddadig) extremisme. We rollen de werking verder uit met aandacht voor preventie en vroegtijdige detectie van radicalisering, met respect voor de juiste rolverdeling.
5.4 Paraat bij rampen
135) We bereiden ons voor op rampen in de hoop dat die zich nooit voordoen. We stelden een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) op en richtten een psychosociaal hulpverleningsnetwerk (PSH) op. We rollen dit verder uit om op het ergste voorbereid te zijn.
136) We onderzoeken de piste om een vrijwilligerskorps op te richten samen met de brandweer, het Rode Kruis en het nationaal crisiscentrum.
5.5 Streng maar rechtvaardig
137) We stippelen een streng maar rechtvaardig handhavingsbeleid uit.
138) N-VA Malle zal het bestaande systeem van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) verder optimaliseren en consequent uitvoeren.
139) Overlastproblemen laten we niet etteren. We laten niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door overlastplegers. Indien nodig maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om plekken te vrijwaren van overlast.
140) We evalueren de werking met overlastcamera’s in de strijd tegen nachtelijke overlast, sluikstort en fietsdiefstallen.
141) Het alcoholverbod werpt zijn vruchten af. Het verbod houdt in dat er in het centrum van Westmalle op het openbaar domein geen alcohol geconsumeerd mag worden tussen 20u en 8u in de weekends. Het zorgt ervoor dat de straten er veel netter bijliggen en dat de overlast gevoelig is gedaald. N-VA Malle wil het blijven evalueren en handhaven.
5.6 Veilig verplaatsen in Malle
142) Camera’s hebben hun nut bewezen. De N-VA wil een globaal plan met een lijst van plaatsen in onze gemeente waar ANPR-camera’s wenselijk zijn. Op basis daarvan rollen we het ANPR-netwerk uit.
143) In overleg met de politie, het Agentschap Wegen en Verkeer en de buurgemeenten onderzoeken we de piste om een vrachtwagensluis in te richten om het doorstromende vrachtverkeer – dat hier niet moet zijn – uit onze kernen te houden.
144) Onze gemachtigde opzichters maken oversteekplaatsen veiliger. Dat is écht nodig in een scholengemeente als Malle. We zorgen ervoor dat er op elk cruciaal oversteekpunt rondom de schoolomgevingen een gemachtigde opzichter staat.
6. Thuis in een warm Malle dat onze inwoners sterker maakt
Een sterk sociaal weefsel zorgt ervoor dat iedereen zich thuis voelt in onze gemeente. De N-VA ziet geen enkele Mallenaar over het hoofd. Malle is een echte zorggemeente! De stijgende vergrijzing zet ons voor grote uitdagingen op vlak van zorg, vereenzaming en isolement. Mensen in moeilijkheden geven we kansen. Een kans op bijscholing, een kans op werk, niet door ze levenslang afhankelijk te maken van een uitkering. Elke Mallenaar heeft talenten waarmee hij of zij niet alleen zelf een mooi leven kan uitbouwen, maar net zozeer een bijdrage kan leveren aan onze gemeenschap.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ het invoeren van de gemeenschapsdienst
☑ geen wachtlijsten bij de sociale dienst
☑ het label kindvriendelijke gemeente
☑ het invoeren van de mantelzorgpremie
☑ hulp- en dienstverlening nabij in DC De Ring (Oostmalle + antenne Westmalle),
☑ zorgzame buurten, buurtpunt De Blomme, Opbouwwerkers op straten en pleinen,…
☑ betaalbare maaltijden in een gezellig kader
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
6.1 Strijd tegen vereenzaming en isolement verderzetten
145) De N-VA zet prioritair in op tijdige detectie van vereenzaming en sociaal isolement.
146) Dienstencentrum De Ring organiseert informatieve, recreatieve en vormende activiteiten om het sociaal netwerk te versterken. Gezamenlijke maaltijden, een eigen thuiszorgdienst, een mobiliteitsaanbod op maat zorgen er mee voor dat de Mallenaar zo lang mogelijk zelfstandig thuis woont.
147) We wakkeren solidariteit tussen buren aan. De zorg voor een kwetsbare oudere is immers niet uitsluitend de taak van een overheid. Ons rijke verenigingsleven is een belangrijke partner in de strijd tegen isolement.
6.2 Gericht beleid om armoede structureel aan te pakken
148) We ondersteunen wie in armoede leeft en leggen eigen accenten voor een rechtvaardig sociaal beleid. Ons lokaal sociaal beleid is een verhaal van rechten, maar ook van plichten.
149) De toekenning van een leefloon kan na een kritisch sociaal onderzoek en mits concrete afspraken over activering, het beheersen van schulden en uitgaven.
150) In de strijd tegen armoede, geeft de sociale dienst prioriteit aan kwetsbare gezinnen met kinderen.
151) Het OCMW is het allerlaatste vangnet waarop mensen een beroep kunnen doen. De werking van de sociale dienst moet daarom steunen op de volgende vier pijlers:
- alle rechten uitputten zodat mensen gebruik maken van alle vormen van ondersteuning waar ze voor in aanmerking komen
- activering op de arbeidsmarkt
- betaalbaar wonen
- bijkomende financiële ondersteuning indien écht nodig
152) We willen dat onze maatschappelijk assistenten aanwezig zijn in buurten en wijken, samen met externe partners.
153) In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat er ingezet wordt op trajecten rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
154) Participatie van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten moet verder bevorderd worden. We evalueren de vrijetijdspas en voeren een onderwijspas in.
155) N-VA Malle wil een sociale kruidenier waar kwalitatieve producten worden aangeboden aan verminderde prijzen voor wie het moeilijk heeft.
6.3 Werk als hefboom tegen armoede
156) Het hebben of bekomen van werk is essentieel om armoede te voorkomen of uit armoede weg te geraken. De N-VA wil daarom blijvend inzetten op trajecten die moeten leiden naar tewerkstelling, in het sociale en/ of reguliere arbeidscircuit.
157) Malle was een van de eerste gemeenten om de gemeenschapsdienst toe te passen. N-VA Malle wil de gemeenschapsdienst verder uitrollen.N-VA Malle wil de gemeenschapsdienst invullen met de taken van de weekendpoetsploeg.
6.4 Kwalitatieve zorg in woonzorgcentrum ter Bleeke
158) We waken over de betaalbaarheid van de dienst- en zorgverlening.
159) De bewoners van ons woonzorgcentrum ter Bleeke zijn gelukkig en dat wil N-VA Malle zo houden. We blijven zorgen voor een gezellige thuis voor wie er woont, op bezoek komt en voor wie er werkt.
6.5 Langer thuis in onze eigen vertrouwde omgeving
160) We zetten in op comfortabel langer zelfstandig wonen in de eigen omgeving. We maken de mogelijkheden rond aangepast wonen, zoals de zorgunits, en ideeën rond levensloopbestendig wonen, beter bekend.
161) Ook onze mantelzorgers helpen ouderen om langer thuis te kunnen blijven wonen. Ze zijn van onschatbare waarde voor ons sociaal weefsel. Via informatiecampagnes willen we mantelzorg verder bekend maken.
162) De N-VA blijft voorstander van de ingevoerde gemeentelijke mantelzorgpremie. Die dient niet alleen als financiële tegemoetkoming, maar het is ook een teken van erkenning en waardering.
6.6 Gezondheidszorg
163) Voorkomen is beter dan genezen. Daarom wil N-VA Malle sterk blijven inzetten op preventie door acties te ondersteunen in verband met stoppen met roken, preventieve gezondheidsonderzoeken, vaccinaties, gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging.
164) We optimaliseren onze samenwerking met de eerstelijnszone Voorkempen als eerste aanspreekpunt binnen de gezondheidszorg.
165) We sporen Mallenaren aan tot een gezonde levensstijl via lokale initiatieven. Zo gaan we voor een gezonde gemeente met gezonde inwoners.
166) We optimaliseren onze samenwerking met de andere zorginstellingen en gezondheidsactoren op ons grondgebied.
167) De weerbaarheid van onze (vaak jonge) inwoners wordt soms danig op de proef gesteld. Mentaal welzijn is gelukkig bespreekbaarder geworden. Die openheid behouden we als gemeente door in te zetten op preventie en bewustwording. Daarnaast versterken we de contacten met psychiatrische zorginstellingen en ondersteunen preventiecampagnes rond geestelijk welzijn. De mentale problematiek die gekoppeld is aan middelengebruik is ook in Malle problematisch. Ook daar moet voldoende aandacht naar gaan. Drugs zijn altijd schadelijk!
6.7 Betaalbare en kwaliteitsvolle kinderopvang dichtbij huis
168) N-VA Malle wil blijven investeren in de gemeentelijke voor- en naschoolse kinderopvang Pinkeltje. Want voor veel jonge gezinnen is kinderopvang van groot belang om de woon- en werkbalans in evenwicht te houden. Het Pinkeltje biedt ook de kans aan de sociale dienst om een preventief armoedebeleid te voeren.
169) Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.
170) Bij de private kinderopvang heeft de gemeente een coördinerende rol en die neemt N-VA Malle ernstig. Via het lokaal loket kinderopvang helpen we (toekomstige) ouders met hun zoektocht naar het beste plekje voor hun kindje.
171) Tijdens de grote vakantie wil N-VA Malle met het opvanginitiatief ‘de Speelvogels’ verder investeren in spel, activiteiten en avontuur voor onze kinderen.
172) We zijn een kindvriendelijke gemeente en dat wil N-VA Malle verder uitbouwen met een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid. Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.
6.8 Bouwen aan een inclusief en toegankelijk Malle
173) Toegankelijkheid is een belangrijk punt van zorg en we hebben er aandacht voor binnen alle beleidsdomeinen.
174) We zorgen ervoor dat de publieke ruimten, diensten en gebouwen toegankelijk zijn voor iedereen. Elke inwoner moet zich thuis kunnen voelen in Malle en op een onafhankelijke en gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van alle voorzieningen.
175) In onze kernen richten we voetgangerscirkels in of passen ze aan. Een voetgangerscirkel is een wandelroute waar alle obstakels op voetpaden worden weggewerkt, met onder andere afritjes, veilige oversteekplaatsen en rustpunten. Want Malle is een wandelgemeente en toegankelijkheid is daarin voor N-VA Malle van cruciaal belang.
176) Met de Minder Mobielen Centrale en Handicar willen we mensen met een beperkte mobiliteit verder helpen zodat ze zich op een vlotte manier verplaatsen. Dit doen we in samenwerking met vrijwillige chauffeurs.
7. Thuis in een ondernemend Malle, waar rust en bedrijvigheid samengaan
N-VA Malle draagt het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. Een stevig economisch draagvlak vormt immers een cruciale pijler voor de welvaart en leefbaarheid in onze gemeente. We bouwen Malle verder uit tot een ondernemingsvriendelijke gemeente en hebben daarbij zowel aandacht voor de dorpswinkel als voor de grote bedrijven op onze industrieterreinen
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ een poetsploeg tijdens de weekends voor een nette dorpskern
☑ fraaie kernen met bloemen
☑ 11 juli-vieringen als volksfeest op onze pleinen
☑ een premie voor startende handelaars
☑ de jaarlijkse jobbeurs
☑ specifieke infosessies gericht op ondernemers
☑ het ondernemersloket
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
7.1 Een gezellige handelskern laat vernieuwing toe
177) Onze dorpspleinen zijn de huiskamers van onze gemeente. Daar primeert gezelligheid in een gezond evenwicht met parkeerplaatsen. We maken daarom werk van een Bergplein met ruimte voor terrasjes, bankjes en groen.
178) Een bruisend Malle. We onderzoeken de mogelijkheid of het ondergronds leidingnetwerk van de brouwerij der Trappisten naar de horecazaken in deelgemeente Westmalle én Oostmalle uitgebreid kan worden.
179) We voorzien voldoende parkeerplaatsen in de omgeving van het Bergplein om zo de nodige dorpsverfraaiing te kunnen verwezenlijken.
180) Langparkeerders hoeven niet op de plaatsen van het winkelcliënteel te staan en verwijzen we door naar (nieuwe) randparkings.
181) In ons vergunningenbeleid grijpen we elke opportuniteit aan om semipublieke parkeerplaatsen op te leggen aan nieuwe ontwikkelingen.
182) We zien streng toe op de naleving van de blauwe zones. De parkeerplaatsen in een blauwe zone dienen voor het cliënteel van de middenstand.
7.2 Bedrijvige kernen
183) Ambulante handelsactiviteiten zorgen voor bedrijvigheid in onze kernen en willen we dus blijven aantrekken.
184) Enkele keren op een jaar worden onze dorpskernen omgetoverd tot oorden van pret, sfeer en leuke herinneringen. We blijven de foornijveraars hierin onze medewerking verlenen.
185) We evalueren de starterspremie voor handelaars en onderzoeken als alternatief een gemeentelijke tussenkomst in de huur van een handelspand in de kern.
186) Ook de afbakening van onze detailhandelskernen onderwerpen we aan een evaluatie en we passen desgevallend de contouren aan.
187) N-VA Malle wil nachtwinkels en hinderlijke bedrijven ontraden door middel van belastingen.
188) Het direct contact tussen de consument en de producent wordt steeds belangrijker voor inwoners. We geven korte ketenprojecten dan ook alle kansen. Zo krijgen lokale ondernemers een eerlijke prijs voor hun producten.
7.3 Leegstandsbeleid
189) We voeren een activeringsbeleid voor leegstaande handelspanden. In tussentijd kan een alternatieve tijdelijke invulling (‘pop up’) nuttig zijn om de gezelligheid van onze kernen te bewaren.
190) Het straatbeeld zal erop vooruit gaan als eigenaars worden gestimuleerd om te werken aan een kwalitatieve invulling van hun winkelpanden. We leggen daarom aan eigenaars op om de etalages van leegstaande panden creatief in te vullen zodat er in elk pand iets te beleven valt.
191) We ageren streng tegen de verloedering van ons straatbeeld en zetten indien nodig juridische stappen.
7.4 Lokale tewerkstelling
192) N-VA Malle zal verder inzetten op de activering van mensen. Werk is immers een bron van welvaart en een belangrijke hefboom tegen armoede.
193) Werken dichtbij huis levert veel voordelen op. We blijven de jaarlijkse jobbeurs daarom organiseren om de vraag en het aanbod op elkaar af te stemmen.
194) We maken werk van tewerkstellingsprojecten in samenspraak met de bedrijven in Malle.
7.5 Dicht bij ondernemers staan
195) N-VA Malle hecht belang aan haar lokale economie door ondernemingen actief te ondersteunen en winkelen in eigen gemeente te promoten. Dit doen we onder meer door het Mals Mandje en Malse cadeaubonnen te promoten bij onze inwoners.
196) We voorzien in onze Malse Courant een aparte rubriek om maandelijks een Mals bedrijf in de kijker te zetten.
197) We nemen onze begeleidende rol op om handelaars samen te brengen, zowel binnen de middenstandsraad, het overleg met het bedrijvenpark als netwerkmomenten. We zoeken naar nieuwe formules, zoals bijvoorbeeld speeddaten tussen bedrijven.
198) We voeren open en tijdige communicatie over openbare werken. We zoeken naar oplossingen om de hinder tot een minimum te beperken.
8. Thuis in een krachtig bestuurd Malle ten dienste van meer dan 16.000 inwoners
Een sterke gemeente is een transparante en slagkrachtige organisatie met een eigentijds personeelsbeleid en verantwoordelijk financieel beheer. Bestuurlijke efficiëntie, doeltreffendheid en digitalisering zijn voor N-VA Malle kernwoorden in een gemeentelijke organisatie. Een sterk gemeentebedrijf is er niet alleen voor onze inwoners, maar ook door onze inwoners. We betrekken onze burgers maximaal bij het beleid.
WAT WE U BELOOFDEN EN ONDER ANDERE REALISEERDEN:
☑ een verantwoord financieel beleid, ook in tijden van crisis
☑ de coronacrisis, de Oekraïnecrisis en de energiecrisis goed te managen
☑ een burgerbegroting voor concrete voorstellen van inwoners
☑ de invoering van de commissie Omgeving
☑ efficiëntiewinsten door samenwerking met Zoersel
…
WAAR WE VERDER AAN WILLEN BOUWEN:
8.1 Een betrokken gemeente
199) We dragen burgerzin hoog in het vaandel. Daarom ondersteunen we burgerinitiatieven zoals de zwerfvuilactie. Een hechte gemeente is een betrokken gemeente.
200) Maatschappelijk versterkende initiatieven willen we financieel ondersteunen.
201) Burgers mee aan het roer betekent een koers richting een gedragen toekomst. Zeker bij de opstart van grote projecten is burgeradvies belangrijk. We blijven inzetten op informatie- en participatievergaderingen om tot zo gedragen mogelijke projecten te komen.
202) Het referendum over het kasteel van Westmalle heeft grote betrokkenheid gegenereerd van de Mallenaar bij een belangrijke beslissing. N-VA Malle wil verder experimenteren met dergelijke bevragingen.
203) Ons communicatiebeleid zet in op 360 graden communicatie waarbij we alle kanalen aanwenden, zowel traditionele als moderne communicatiemiddelen.
204) Voor N-VA is het belangrijk dat het gemeentebestuur zich laat adviseren door de gemeentelijke adviesraden.
205) We willen het beheer van klachten en meldingen voldoende aandacht geven door een centraal meldpunt te voorzien. Dat kan door een chatbox te integreren in de gemeentelijke website waar we klachten en meldingen in eerste lijn registreren en behandelen.
8.2 Personeel en vrijwilligers
206) De grootste hap uit het budget van de gemeente gaat naar personeel. We gaan daar goed mee om en maken gebruik van de nieuwe rechtspositieregeling om een modern personeelsbeleid te voeren.
207) Voor toekomstige aanwervingen zetten we in op contractuele aanstellingen. Dit geeft onze gemeente de flexibiliteit die nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
208) We voeren een gezinsvriendelijk personeelsbeleid.
209) We hebben aandacht voor sociale tewerkstelling.
210) Neutrale en klantvriendelijke diensten zijn onmisbaar in een goede organisatie. We zetten in op jobgedreven en loyale medewerkers die flexibel en probleemoplossend meedenken.
211) De aanwervingen gebeuren steeds op objectieve basis.
212) N-VA Malle wil investeren in een functioneringsbeleid dat gericht is op voortdurende evaluatie en professionele ondersteuning via opleidingen, bij- en omscholingen.
213) Onze vrijwilligers zijn goud waard! Zij vormen mee de motor van onze organisatie. We waarderen hen en laten dit op gepaste wijze blijken.
8.3 Slagkrachtige organisatie
214) N-VA Malle gelooft niet in een verplichte fusie, maar tussen fusioneren en niet-fusioneren zit een wijd spectrum aan betere samenwerkingsmogelijkheden met buurgemeenten, bijvoorbeeld op vlak van ons aankoopbeleid en personeelsbeleid.
215) Digitalisering en automatisering zijn de regel, niet de uitzondering. De N-VA zet in op een gemeentebestuur dat mee is met de trein van de digitalisering.
216) Informatieveiligheid is een prioriteit. We anticiperen op hedendaagse risico’s van cybercriminaliteit. We zoeken hiervoor ondersteuning op Vlaams niveau en kijken naar onze regio voor samenwerking rond dit actueel thema.
217) We zetten in op de toegankelijkheid van informatie door op een geordende en eenvoudige wijze informatie te delen.
218) We investeren in de centralisatie van gegevens. Hierdoor is er minder papierwerk voor inwoners, verenigingen en ondernemers. Zo kunnen hun aanvragen vlotter behandeld worden.
219) We hebben aandacht voor het belang van menselijk contact en zorgen ervoor dat iedereen nog bij de balie terecht kan.
8.4 We beheren onze financiën verantwoord
220) Malle functioneert met het geld van onze inwoners en daar gaan we bewust mee om. We waken over onze financiën via strikte budgetopvolging en slimme besparingen.
221) We investeren zonder onze schuldgraad uit het oog te verliezen. Want ook de toekomstige Mallenaren hebben recht op investeringsmogelijkheden. Voor generatie-overschrijdende investeringen is het wel te verantwoorden dat de gemeente via leningen uitgaven spreidt over een langere periode.
222) De gemeente geeft niet alleen subsidies, maar heeft er ook recht op. We benutten alle provinciale, Vlaamse en Europese subsidiemogelijkheden en gaan er actief naar op zoek.