Eerste weggeefsite actief

Op 3 maart 2016, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

Het Sociaal Huis Malle pakt als eerste in de provincie Antwerpen uit met een weggeefsite voor onder meer sportmateriaal voor kinderen. De voorstelling ervan werd druk bijgewoond.

Tijdens de officiële lancering ervan lichtte Schepen en OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA) de bedoeling van malleGEEFT toe. “Het gaat om een digitaal weggeefplatform waarop personen allerlei materialen kunnen plaatsen met de bedoeling ze weg te schenken aan mensen die ze nog kunnen gebruiken. We denken in eerste instantie aan (kans)arme gezinnen met kinderen, maar de schenkers kunnen hun aanbod ook beschikbaar stellen voor alle mogelijke geïnteresseerden”, licht de OCMW-voorzitter toe.

Kinderarmoede

In een welvarende gemeente als Malle zou u denken dat de armoedegraad bij kinderen haast onbestaande is. “Dat is helaas een verkeerde perceptie. Volgens Kind & Gezin bedraagt de kinderarmoede 8%, wat wel merkelijk minder is dan het provinciale gemiddelde van 14%. Maar 8% is nog altijd te veel. Ons weggeefplatform kan ertoe bijdragen die armoedelast te verlichten”, vervolgt Patho.

In Malle bestaat al langer de vrijetijdspas waarmee mensen met een beperkt inkomen een korting van 50% kunnen krijgen op bijvoorbeeld inschrijvingsgelden van sportclubs, jeugdbewegingen, voorstellingen in het gemeenschapscentrum en zo meer.

“Geregeld kregen we echter te horen dat daarmee het probleem niet opgelost is, want dat er nog heel wat andere kosten bijkomen: bijvoorbeeld het aanschaffen van een uniform, tekengerief en sportmateriaal. Via malleGEEFT kunnen minder kapitaalkrachtige gezinnen nu ook gratis aan bepaalde spullen en speelgoed geraken.”

www.malleGEEFT.be