Gemeente maakt fietsen naar school veiliger

Op 12 augustus 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De veiligheid van de kwetsbare weggebruiker is zeer belangrijk. Daarom investeert het gemeentebestuur van Malle in veilige en comfortabele fietspaden. In het najaar staan drie belangrijke fietsverbindingen voor de scholen op het programma.

Met de investeringen in veilige fietsinfrastructuur beoogt Malle meer ruimte te geven aan fietsers. “Als eerste steken we het fietspad in de Oude Molenstraat – het stuk tussen de school en de Brechtsesteenweg in een nieuw jasje,” zegt mobiliteitsschepen Sanne Van Looy. “Wat er nu ligt is wat ze tegenwoordig een ‘moordstrookje’ noemen en dat wordt een volledig veilig geasfalteerd fietspad dat door een haag afgescheiden wordt van de rijbaan. De autorijbaan gaan we iets versmallen ten voordele van de fietser.”

De Oude Baan is een andere druk bereden route van en naar school. “Het fietspad tussen het centrum en de Meirenstraat leggen we opnieuw en verbreed aan. De asfaltering van het stuk langs de meubelfabriek verhoogt het comfort van de fietser. We gaan het bovengrondse elektriciteitsnet ondergronds aanleggen waardoor de betonnen palen verdwijnen. Zo kunnen we elke hinder vermijden. Er komen ook nieuwe verlichtingspalen in de haag. Tot slot komt er een volledig nieuwe fietsverbinding tussen de Hallebaan en de Moerdreef.”