Kwaliteitsplan moet groen en landelijk karakter van Malle versterken

Op 2 maart 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening en leefmilieu

De gemeenteraad van 25 februari 2021 gaf haar goedkeuring aan het kwaliteitsplan voor Malle. Dat is een belangrijke zet, omdat het nieuwe afwegingskader als leidraad zal dienen bij de beoordeling van toekomstige ontwikkelingen in de gemeente Malle.

Met het kwaliteitsplan geeft het gemeentebestuur uiting aan een belangrijke doelstelling van haar bestuursakkoord. “We kiezen voor een ruimtelijke langetermijnvisie waarin we onze woonruimte kwalitatief invullen voor de huidige en toekomstige generaties Mallenaren," zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Sanne Van Looy. "Kernversterkende ontwikkelingen moeten onze kernen ook echt versterken. De focus mag niet meer eenzijdig op verdichten liggen."

Volgens Sanne Van Looy moet de kwaliteit opnieuw op het voorplan komen te staan. “Met een sterke toename aan appartementen, woonerven en verkavelingen staan heel wat groene en landelijke plekken in Malle onder druk. We hebben dan een tijdelijke bouwpauze ingeroepen om als bestuur een duidelijk signaal te geven. Mallenaren moeten zich in hun dorp thuis voelen. Met al die nieuwe ontwikkelingen dreigt dat dorps thuisgevoel te verdwijnen. Ondertussen hebben we keihard gewerkt aan een kwaliteitsplan voor de toekomstige ontwikkelingen in Malle. In dat plan kiezen we ervoor om niet te verstedelijken. Ook hebben we een duidelijke grens getrokken tot waar verdichtingsvragen kunnen.”

Voor alle duidelijkheid: de gemeente Malle kan niet zomaar tornen aan eigendoms- en ontwikkelingsrechten van eigenaars. En dat willen we ook niet. We kunnen er bovendien niet omheen dat we bijkomende woongelegenheden nodig hebben om aan de woonbehoefte te voldoen. Met het kwaliteitsplan evolueren we wel naar een situatie waarin nieuwe projecten moeten passen binnen onze groene en landelijke omgeving. Binnen de grens waarin verdichting mogelijk is onderscheidt het kwaliteitsplan vijf deelstructuren. Een ontwikkeling in een woonwijk moeten we immers anders benaderen dan langsheen een steenweg. Voor elk van die deelgebieden worden ontwikkelingsstrategieën uitgetekend. “Wat vaststaat is dat nieuwe ontwikkelingen een meerwaarde moeten bieden aan de onmiddellijke omgeving. Dat kan bijvoorbeeld door een park of een speeltuin in te richten”, aldus nog schepen Van Looy.

De opmaak van het kwaliteitsplan was een belangrijk iteratief proces. Het kon maar tot stand komen dankzij de uitstekende samenwerking tussen het gemeentebestuur, onze gemeentediensten en het studiebureau Atelier Romain. “We willen iedereen en zeker de adviesraad GECORO, uitdrukkelijk bedanken voor de vele inhoudelijke bijdragen aan het plan”, zegt Van Looy. “Nu is het kwestie dat iedereen het kwaliteitsplan in- en uitademt, zeker ook ontwikkelaars. Daarom werken we aan een instrument waarbij de ontwerper een ontwikkeling toetst aan onze principes, zodat die duidelijk worden opgenomen in nieuwe projecten.”

Kaart bij het kwaliteitsplan (plannen op te vragen bij Gemeente Malle).