Malle werkt na 18 jaar aan nieuw mobiliteitsplan

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Mobiliteit en openbare werken

De gemeente Malle gaat werk maken van een nieuw mobiliteitsplan. Het huidige plan is bijna twintig jaar oud en heeft een grondige update nodig. Verder bouwend op het bestuursakkoord formuleert het gemeentebestuur een mobiliteitsvisie die als basis dient voor het verdere traject. Dat leidt uiteindelijk tot een volledig vernieuwd mobiliteitsplan, waarbij ook de inwoners nauw worden betrokken.

Heel wat gemeenten in de het noorden van de provincie (en de rest van Vlaanderen) kreunen onder de toenemende overlast van verkeer door de dorpskernen. Ook Oost- en Westmalle ontsnappen daar niet aan en daarom wil de gemeente het mobiliteitsplan uit 2000 herzien. “We gaan niet over één nacht ijs”, zegt de nieuwe schepen van mobiliteit Sanne Van Looy. “Studiebureau Arcadis heeft van ons de opdracht gekregen om grondig onderzoek te voeren naar de huidige mobiliteit en verkeersveiligheid in de gemeente. De opmaak van een mobiliteitsplan kunnen we als gemeentebestuur niet alleen. Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn immers een zaak van alle Mallenaren! Via een uitgebreid participatietraject willen we echter alle inwoners er zoveel mogelijk bij betrekken. Zij zijn het immers die dagelijks de baan op moeten.”

Het mobiliteitsplan moet uiteindelijk bestaan uit een toekomstvisie en concrete actieplannen. Een visie waarbij verenigingen, scholen, zorginstellingen, bedrijven en de gemeente als toeristische plaats een rol moeten en zullen spelen. “We streven naar een integrale aanpak waarbij alles op elkaar wordt afgestemd. Veilige en comfortabele fietspaden staan helemaal bovenaan net als veilige schoolomgevingen. Verder willen we vooral aandacht voor een vlotte doorstroming op de drukke verkeersassen en het weren van sluipverkeer in de woonwijken. Een kwalitatieve omleidingsweg moet de kern van Oostmalle ontlasten en de veiligheid van de kwetsbare weggebruikers verbeteren.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is