Mobiscore

Op 22 juni 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Elke Vlaming kan sinds deze week via de Mobiscore nagaan hoe vlot openbaar vervoer en diensten te bereiken zijn vanuit de eigen woning.  De score wordt berekend op basis van de ligging ervan. De Malse woningen krijgen gemiddeld een vijf of een zes. “Een rapport waar ik in andere omstandigheden absoluut niet tevreden mee zou zijn, maar nu wel,” zegt schepen van Mobiliteit, Ruimtelijke Ordening en Wonen Sanne Van Looy.

De Mobiscore berekent de afstand van elk adres in Vlaanderen naar verschillende soorten voorzieningen: winkels en horeca, kinderopvang en scholen, dokters en ziekenhuizen, sport- en cultuurinfrastructuur en openbaar vervoer. Woningen die goed scoren, bereiken deze diensten gemakkelijk te voet of met de fiets. “Eerst en vooral: de Mobiscore geeft slechts een indicatie, anders dan bijvoorbeeld het EPC dat verplicht is voor elke woning,” legt Sanne Van Looy uit.

Het is opvallend dat hoe landelijker gelegen, hoe slechter de algemene scores op de Mobiscore zijn. “Dat is geen verrassing en klopt als een zwerende vinger. Maar het is geen schande om in landelijk gebied te wonen. Integendeel. Ik ben net trots op onze landelijke identiteit,” zegt Van Looy. “Leven in het groen is net waarom Mallenaren hier graag wonen en dat willen we zo houden. Wel kunnen we hier in landelijk gebied werk maken van het aantrekken van waardige uitdagers voor koning auto.”

Vandaag gaat het decreet basisbereikbaarheid in voege. Dat gaat uit van een betere samenhang tussen de verschillende vervoersmodi zoals de fiets, de bus of de auto. “In de toekomst zal er gewerkt worden met vervoersknopen waar alle vervoersmodi samenkomen. Het Bergplein in Westmalle en de busstelplaats in Oostmalle zouden zo’n knopen kunnen worden waar bus, auto en fiets, eventueel via deelsystemen, kunnen samenkomen. De invulling van de basisbereikbaarheid wordt bewaakt door de vervoerregio’s.” Malle is vertegenwoordigd in de vervoerregio Antwerpen en heeft een raadgevende stem in de vervoerregio van Turnhout.

“Achter de Mobiscore zit een centralistisch gedachtegoed. Daarbij zijn ruimtelijke ordening en mobiliteit communicerende vaten. De manier waarop je ruimte organiseert, bepaalt immers in grote mate hoe je je in die ruimte verplaatst. En andersom. Het is goed dat daarover wordt nagedacht. Dat betekent echter niet dat we onze beter bereikbare kernen ineens moeten gaan volbouwen. De kwaliteit van ons dorp blijven we bewaken door in elke bouwvergunning aandacht te hebben voor de meerwaarde voor de gemeenschap van Malle als geheel. En tot slot mogen we niet vergeten dat naast de Mobiscore andere criteria bepalend zijn bij een woonkeuze. Zeker en vast de betaalbaarheid ervan. De komende jaren wil ik inzetten op een ruimtelijk ordeningsbeleid waarin er aandacht is voor betaalbare woningen zodat jonge gezinnen uit Malle ook in eigen dorp kunnen blijven wonen."