Proefproject veilige fietsverbindingen

Op 18 juli 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Als we de fiets in Malle zijn rol willen laten spelen, dan is een fietsvriendelijk beleid een absolute must. Om de veiligheid van de fietser te verbeteren, nemen we de fietsverbindingen in onze gemeente onder handen.

De gemeente Malle is gestart met een proefproject voor het plaatsen van fietsvriendelijke paaltjes. “Na een rondgang maakten we een inventaris op voor de fietsverbindingen in heel onze gemeente,” zegt schepen van Mobiliteit Sanne Van Looy. “We hebben nu enkele fietsverbindingen uitgekozen om aan te pakken, waarna we het proefproject grondig evalueren. We vinden het belangrijk dat opmerkingen van onze inwoners kunnen worden meegenomen. Na de evaluatie is het de bedoeling om alle fietsverbindingen in Malle aan te passen conform de aanbevelingen uit het vademecum fietsverbindingen.”

Nu staan er in Malle fietsbeugels, paaltjes en andere verkeersblokkers om gemotoriseerd verkeer te weren. “Deze worden door de fietsers vaak als hinderlijk ervaren en zijn een belangrijke oorzaak van eenzijdige fietsongevallen. Daarom vervangen we de fietsbeugels door flexibele paaltjes, die goed zichtbaar zijn in het donker en alsnog de doorgang voor auto’s en ander gemotoriseerd verkeer onmogelijk maken. Zo vergroten we de veiligheid en de aantrekkelijkheid van het fietsgebruik,” zegt Van Looy.

De volgende fietsverbindingen zitten in het proefproject:

• Turnhoutsebaan/ Blijkerijstraat/ Smekenstraat/ De Zwaantjes
  • Zylhoven/ Hoogstraatsebaan
  • Berckhovenstraat/ Petrus Delenstraat/ Sint-Jozeflei
  • Grootakker/ Oude Molenstraat/ Rerum Novarumlaan/ Pastoor Van Loenhoutlaan/ Kasteellaan
  • Brechtsesteenweg/ Ticheltij

Vragen, opmerkingen of suggesties? Laat ze ons zeker weten!