Smartphonebril toont gevaren van afgeleid rijden

Op 6 juli 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Op de braderij van Westmalle was niet alleen gezelligheid troef, maar ook veilig verkeer stond in de picture.  Op uitnodiging van het gemeentebestuur van Malle kwam een team van Responsible Young Drivers de braderijgangers bewust maken van de gevaren van afgeleid rijden met de wagen of de fiets. “We werken aan veilig verkeer en sensibilisering is daarin een belangrijke pijler,” zegt schepen van Mobiliteit Sanne Van Looy.

Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen. “Het voorzien van veilige verkeersinfrastructuur is belangrijk, maar evengoed inzetten op verkeersopvoeding voor alle leeftijdsgroepen. Op de braderij nodigden we Responsible Young Drivers uit om jongeren te stimuleren verantwoord te rijden. We kozen ervoor om de gevaren van rijden met een gsm achter het stuur onder de aandacht te brengen. En dit aan de hand van de smartphonebril.” Het doel van deze sensibiliseringsactie is om op een positieve manier te werken aan veiliger verkeer.

De smartphonebril simuleert de effecten van afgeleid rijden, bijvoorbeeld door het gebruik van een gsm achter het stuur. Ook mobiliteitsschepen Sanne Van Looy legde het parcours af. “Met de bril wordt het plots zwart voor de ogen. De smartphonebril laat zien dat je in een fractie van een seconde door het rood licht bent gereden, of de verkeerde afslag hebt genomen.”