Van Looy (N-VA) wil vrachtwagenschild rond Malle

Op 22 juni 2018, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Mobiliteit en openbare werken, Veilig Malle

Het dorpscentrum van Oostmalle kreunt onder het verkeer en snakt naar een oplossing. N-VA Malle is ervan overtuigd dat de aanleg van een ringweg deel kan uitmaken van die oplossing. “Maar een kwaliteitsvolle ringweg kan niet zonder flankerende maatregelen,” klinkt het bij gemeenteraadslid Sanne Van Looy. “Als de ringweg er ligt, moet het centrum van Oostmalle ook echt ontzien worden van vrachtverkeer.”

Er is al veel gezegd en geschreven over de geplande ringweg in Oostmalle. Door de kruising van twee belangrijke en drukke verkeersaders, staat het centrum van Oostmalle onder zware verkeersdruk. Daarom wil Sanne Van Looy een vrachtwagenschild dat al het vrachtverkeer, dat niet in de dorpskern moet zijn, verbiedt. “Via de plaatsing van dubbelpolige digitale vrachtwagensluizen op de Lierselei en op de wegen bij het verlaten van onze gemeente, kunnen we meten welke vrachtwagen effectief wel of niet in de dorpskern moet zijn door na te gaan welke tijd is verstreken tussen de eerste en de tweede pool.  Zo kunnen we vrachtwagens verbaliseren die de dorpskern als sluikweg gebruiken en maken we de kern van Oostmalle weer leefbaar.”

Verder wil de N-VA bij de aanleg van de ringweg waken over een voldoende groene buffer en is de partij ook voorstander van een ondergrondse kruising met de Antwerspesteenweg om extra risico’s voor fietsers uit te sluiten. In afwachting van de ringweg wil de N-VA inzetten op innovatieve technologie om een vlotte doorstroom van het verkeer op de grote verkeersassen te realiseren.

Het Nieuwsblad, vrijdag 22 juni 2018, pagina 6.