Betonrapport van Natuurpunt houdt spiegel voor

Malle staat voor grote ruimtelijke uitdagingen en de betonstop is er daar één van. De Vlaamse regering heeft gekozen voor een betonstop tegen 2040. De N-VA wil in Malle haar steentje bijdragen. “Want ook onze kinderen en kleinkinderen hebben recht op open ruimte,” klinkt het bij N-VA’ers Wouter Patho en Sanne Van Looy.

“De betonstop is een opdracht voor elke gemeente, dus ook voor Malle,” zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Wouter Patho. Hij analyseerde het betonrapport van Natuurpunt. “Het rapport houdt een duidelijke spiegel voor. We zijn een gemeente met veel open ruimte, maar er is ook veel oppervlakte die wordt bedreigd door betonnering. Het rapport verplicht ons om in actie te schieten. Wegkijken is geen optie.”

N-VA Malle is zich bewust van de ruimtelijke uitdagingen. “We trekken met een verkiezingsprogramma naar de kiezer waarin de N-VA een duidelijk en krachtdadig beleid naar voren schuift dat de resterende open ruimte vrijwaart. Verdichting en het herbestemmen van woonuitbreidingsgebieden naar open ruimte zijn daarbij sleutelwoorden. We hebben als gemeente de instrumenten om de betonnering een halte toe te roepen. Die is ook nodig om ons te weren tegen de gevolgen van de klimaatveranderingen,” zegt Sanne Van Looy.

Meer weten over de plannen en ambities van de N-VA voor de komende zes jaar? Lees dan hier ons verkiezingsprogramma