Gemeentebestuur investeert meer dan 18 miljoen euro

De gemeenteraad van Malle keurde op 19 december het meerjarenplan voor de periode 2020- 2025 goed. Het gemeentebestuur kiest niet alleen voor de toekomst, maar investeert er ook in. We pompen 18.607 677,62 miljoen euro in onze gemeente. Malle zal er binnen vijf jaar anders uit zien. Mooier, kwaliteitsvoller, veiliger en groener.

We zijn een warme en solidaire zorggemeente. We maken veel middelen vrij zodat ons woonzorgcentrum ter Bleeke de rol van een huiselijke en kwaliteitsvolle zorginstelling ten volle kan spelen. Om basismobiliteit voor minder mobiele Mallenaren te garanderen maakt het gemeentebestuur ruim 260.000 euro vrij en projecten rond geestelijke gezondheid krijgen ruim 125.000 euro. Voor het eerst zal Malle een mantelzorgpremie uitkeren, daarvoor wordt 135.000 euro vrijgemaakt.

We zijn een scholengemeente. Daarom investeren we de volgende bestuursperiode in totaal 8.552.650 euro in mobiliteit, dat is 46% van ons totaal investeringsbudget! Omdat we kiezen voor veilige schoolomgevingen en degelijke infrastructuur met veel aandacht voor fietsers.

We kiezen voor onze verenigingen en frisse dorpskernen. Daarom gaat er 3.620.000 euro naar de dorpskernhernieuwing van Westmalle. Dat budget gaat onder meer naar nieuwe infrastructuur voor onze verenigingen en een mooi dorpsplein.

Het meerjarenplan geeft ook antwoord op hedendaagse en mondiale uitdagingen. Een bedrag van 270.000 euro gaat naar het versterken van biodiversiteit in Malle. Voor de opmaak van een ambitieus en realistische lokaal klimaatplan investeert het gemeentebestuur 460.000 euro extra.