Steeds meer Mallenaren stappen mee in groepsaankoop duurzame energie

Voor het 8ste jaar op rij mobiliseert het gemeentebestuur van Malle haar burgers om mee in te stappen in de groepsaankoop duurzame energie van de provincie Antwerpen. Burgers kunnen zich tot uiterlijk 10 oktober 2017 inschrijven. Vorig jaar bespaarde een gezin gemiddeld 200 euro.

N-VA-gemeenteraadslid Beatrix Knaepkens is blij te zien dat het aantal Mallenaren dat zich inschrijft elk jaar stijgt! “Net als elders in Vlaanderen gaan ook Mallenaren bewust om met hun energieverbruik. In 2010 schreven 325 gezinnen zich in voor de provinciale groepsaankoop, vorig jaar steeg dit aantal naar 1127. Terecht, want die samen-aankoop is goed voor het milieu en voor ieders portemonnee én erg laagdrempelig. De provincie zorgt immers voor de organisatie van de groepsaankoop met een stap voor stap begeleiding, van de vrijblijvende inschrijving tot en met de overstap naar een voordeliger energiecontract. Ook de opzeg van je huidige energiecontract wordt volledig voor jou geregeld.  Inschrijven kan tot en met 10 oktober via de website www.samengaanwegroener.be

Voor schepen van energie en OCMW-voorzitter Wouter Patho (N-VA) is het daarnaast erg belangrijk dat iedereen toegang krijgt tot betaalbare en groene energie. “We zien dat een groep Mallenaren worstelt met hoge facturen en dito energieverbruik. Het sociaal huis van de gemeente zet hier dan ook actief op in door samen te werken met EANDIS. Die ondersteunt burgers en gezinnen om energieschulden weg te werken en begeleidt hen naar een nieuwe energieleverancier. Gezinnen met beperkte middelen hebben daarnaast recht op een minimale levering gas of op een verwarmingstoelage; een jaarlijkse tussenkomst die het sociaal verwarmingsfonds voorziet voor de aanschaf van bepaalde brandstoffen voor je verwarming.”

Om hoog energieverbruik tegen te gaan, doet de gemeente beroep op de Energiesnoeiers van WEB Turnhout. “Met een energiescan zoekt een deskundige in je woning naar mogelijkheden om energie te besparen. Men inspecteert het gebouw (is er voldoende isolatie bijvoorbeeld), de thermostaat, de verwarmingsinstallatie en bekijkt het waterverbruik en de verlichting. Het huis wordt doorgelicht en de punten waar er 'energieverlies' is, worden opgelijst. Vervolgens worden er op zinvolle plaatsen (buis)isolatie, tochtstrip, spaarlampen, radiatorfolie of spaardouchekoppen geplaatst. Na de scan krijg je nog heel wat tips om energie te besparen.”